Co je úrazové pojištění pro zaměstnance?
Každý zaměstnavatel, který má více než jednoho zaměstnance, je pro něj povinen zajistit úrazové pojištění, vyplývá to ze zákona č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců. V případě vzniku pracovního úrazu nebo nemoci v souvislosti s povoláním hradí toto pojištění následnou léčbu zaměstnanci. Tato náhrada je však vyplácena pouze v takovém rozsahu, v jakém je zaměstnavatel za škodu dle zákoníku práce odpovědný. Úrazové pojištění zaměstnanců zahrnuje:
- přechodné tělesné postižení,
- trvalé tělesné postižení,
- smrt.
Na koho se úrazové pojištění zaměstnanců vztahuje?
Jak už jsme zmínili, úrazové pojištění zaměstnanců se vztahuje na zaměstnavatele s alespoň jedním zaměstnancem, a to v pracovním poměru na základě pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Povinnost se týká také zahraničních zaměstnavatelů, kteří svým zaměstnancům v České republice hradí sociální pojištění.
Jaké má zaměstnavatel povinnosti?
Zaměstnavatel je povinen kromě zřízení samotného pojištění informovat pojišťovnu v případě vzniku škodní události (skutečnost, která by mohla být důvodem vzniku práva na pojistné plnění) o jejím rozsahu a výši. Zároveň je zaměstnavatel, ale i zaměstnanec povinen dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP).
Výpočet úrazového pojistného pro zaměstnance
Výše pojistného se vypočítává ze základu, jenž je stanoven stejným postupem jako vyměřovací základ pojistného na sociální zabezpečení a příspěvek v nezaměstnanosti. Platný je souhrn vyměřovacích základů za uplynulé kalendářní čtvrtletí všech zaměstnanců, kteří byli v daném období ve firmě zaměstnaní.
K výpočtu částky pojistného se dále využívají sazby, které jsou uvedeny v příloze č. 2 vyhlášky Ministerstva financí č. 125/1993 Sb. a jsou roztříděny do kategorií dle základních činností, které tvoří předmět podnikání zaměstnavatele (odvětvová klasifikace ekonomických činností neboli OKEČ).
Jak probíhá sjednání pojištění úrazu pro zaměstnance?
Pojištění odpovědnosti zaměstnavatele vzniká dnem uzavření pracovněprávního vztahu (nástupem do práce). Zaměstnavatel má povinnost danou skutečnost písemně a bez odkladu oznámit pojišťovně. Úrazové pojištění zaměstnance a zákonné pojištění zaměstnavatele v současnosti nabízí Generali Česká pojišťovna a Kooperativa. Pojištění tohoto druhu trvá ode dne vzniku stvrzení pracovněprávního vztahu se zaměstnavatelem až po jeho ukončení.
Jelikož je pojištění zákonné, nemusí se při jeho sjednání uzavírat pojistná smlouva jako u jiných druhů pojištění. Jakmile tedy vznikne první pracovněprávní vztah, musí zaměstnavatel tuto skutečnost nahlásit písemně prostřednictvím elektronického formuláře přímo pojišťovně.
Po odeslání přihlášky již není registrace ze strany pojišťovny Kooperativa potvrzována.
Kdy a jak se hradí pojistné?
Pojistné na úrazové pojištění zaměstnanců se hradí vždy na začátku příslušného čtvrtletí.
- Za I. čtvrtletí se pojistné hradí do 31. ledna.
- Za II. čtvrtletí je splatné do 30. dubna.
- Za III. čtvrtletí je pojistné splatné do 31. července.
- Za IV. čtvrtletí se hradí do 31. října.
V případě, že zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci práci na dohodu o provedení práce (DPP), je povinen platit čtvtletní pojistné 100 Kč. Pokud zaměstnanec na DPP vstoupí do sociálního pojištění, bude se poté provádět výpočet pojistného dle výše uvedených ustanovení.
Za správnost výpočtu pojistného a jeho uhrazení odpovídá výhradně zaměstnavatel a je tedy povinen tyto náležitosti prokázat. V opačném případě se předpokládá, že pojistné na pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za nemoci z povolání a pracovní úrazy nebylo uhrazeno.
- Sankce za neplacení a prodlení pojistného
V případě, že zaměstnavatel neplatí pojištění řádně nebo včas, se pojistná částka navyšuje o 10 % dlužného obnosu, a to za každý započatý měsíc.
Jak probíhá oznámení pojistné události?
Pojistnou událost je vždy nutné oznámit pojišťovně písemně. K tomu slouží speciální formulář k oznámení škodní události, jejž dle pokynů zaměstnavatel vyplní a k němuž přiloží relevantní dokumenty. Může se jednat o záznamy o úrazu pracovníka, doklady k nemoci z povolání nebo například doklad o hodnocení bolestného. Dále musí být v oznámení škodní události přesně identifikován pojištěný zaměstnavatel a jeho zaměstnanec neboli poškozená osoba.
Zánik úrazového pojištění zaměstnanců
Zákonné úrazové pojištění zaměstnanců trvá po celou dobu existence pracovněprávního vztahu a jeho zánik je nutno řádně ohlásit.
Důvody zániku pojištění:
- zánik firmy,
- ukončení pracovního vztahu s konkrétním zaměstnancem,
- smrt zaměstnance.
Jestliže došlo pouze k přerušení zaměstnávání pracovníků, je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost taktéž písemně oznámit příslušné pojišťovně s uvedením data, ke kterému tento stav nastal. Tentýž postup platí i pro opětovné přihlášení k pojišťovně.