Jedete po silnici a od vozidla před vámi se odrazí kamínek, který vám přistane přímo na čelním skle vašeho vozidla. Prasklé čelní sklo je poměrně obvyklou záležitostí, avšak jak takovou situaci řešit? V dnešním článku vám poradíme, jak postupovat v případě prasklého čelního skla a jaká vám může hrozit sankce za to, když s prasklým sklem nic neuděláte.
Co s prasklým čelním sklem?
Pokud se již tak stalo a vaše čelní sklo je poškozené, máte pouze tři možnosti jak postupovat. V prvém případě se vám může podařit zastavit řidiče, od jehož vozidla se kámen odrazil. Pokud přizná svoji vinu a nahlásí škodu na svoji pojišťovnu, bude vám oprava popřípadě výměna skla proplacena z titulu jeho povinného ručení. Jedná se o ideální případ, který se však stává velmi zřídka. Zpravidla si ,,viník” ani nevšimne, že se od jeho vozidla kámen odrazil, popřípadě pokud již zastaví, bude těžké jej přesvědčit o jeho vině. Je tomu tak i z toho důvodu, že při nahlášení pojistné události na pojišťovnu, přijde řidič o část svých nasbíraných bonusů, což má za následek zdražení jeho povinného ručení.
Pojištění čelního skla
Další možností, jak prasklé čelní sklo proplatit, je z titulu vašeho povinného ručení či havarijního pojištění. V rámci povinného ručení lze sjednat připojištění skel vozidla, které se vztahuje na poškození či zničení skel, a to zpravidla včetně poškození čelního skla. Pojištění tohoto typu se však nevztahuje na odcizení skel ani na jejich poškození přepravovaným nákladem ve vozidle. Stejně tak se pojistka nebude vztahovat na poškození věcí na skle, jako jsou například dálniční známky. Obdobně lze čelní sklo pojistit i v rámci havarijního pojištění, které se přímo vztahuje na škody vzniklé na pojištěném vozidle. V tomto případě se pojištění skel sjedná buď samostatně v některém z balíčků havarijního pojištění, nebo může řidič uzavřít takzvané havarijní pojištění All risk, které automaticky zahrnuje všechna pojistná nebezpečí (tedy i pojištění střetu se zvěří, pojištění odcizení vozidla, havárii aj.).
Kolik to stojí?
Cena připojištění skel vozidla k povinnému ručení se pohybuje v řádech několika set korun ročně, a to v závislosti na vybrané pojišťovně. Pojišťovny zpravidla též nabízejí sjednání různých pojistných limitů neboli maximálních částek, do jejichž výše bude pojištění skel pokrývat vzniklou škodu. Tyto limity se pohybují od 10 000 Kč do 50 000 Kč. Také se v rámci tohoto pojištění zpravidla setkáme se spoluúčastí, tedy určitou částkou, kterou se pojistník bude vždy podílet na úhradě vzniklé škody. Výše spoluúčasti může být nastavena na 1000 Kč až například 5 000 Kč, přičemž čím vyšší spoluúčast, tím nižší bude výsledná cena pojištění. Obdobné podmínky platí i pro sjednání pojištění skel v rámci havarijního pojištění, kde je konečná cena závislá výhradně na vybraném balíčku a výši spoluúčasti.
TIP: Ceny na pojištění skel můžete nezávazně srovnat u nás s pomocí online kalkulačky povinného ručení a havarijního pojištění. Do kalkulačky vyplníte technické parametry svého vozidla a základní údaje o pojistníkovi, načež se vám zobrazí veškeré nabídky pojištění od různých pojišťoven na trhu. Vybranou nabídku můžete zároveň sjednat a uhradit z pohodlí vašeho domova!
Jak postupovat při pojistné události
Při nastání pojistní události je nejprve nutné ihned kontaktovat svojí pojišťovnu, a to nejlépe na čísle asistenční služby. Zde řidič nahlásí co se stalo a jak, přičemž asistence řidiči zároveň poradí vhodný smluvní servis, kam se řidič dostaví na prohlídku a poškozené čelní sklo opraví či vymění. Je nezbytné mít s sebou veškeré doklady týkající se pojištění daného vozidla včetně řidičského průkazu a velkého technického průkazu.
Nahlásit nebo nenahlásit poškození čelního skla?
V případě poškození čelního skla vozidla si pojistník často neví rady, zdali se vyplatí danou událost nahlásit na pojišťovnu nebo je lepší jeho opravu uhradit ze svého. Jedná se o to, že při nahlášení pojistné události je ze strany pojišťovny sice poskytnuto pojistné plnění, na druhé straně je však pojistníkovi odebrán určitý počet bonusů a tím pádem i zvýšeno pojistné. V této souvislosti je nutné zvážit výši nákladů na opravu oproti zvýšení ceny pojištění. V tomto ohledu je též důležité rozlišovat mezi tím, zdali je sjednáno připojištění k povinnému ručení nebo havarijní pojištění. Pokud výše škody činí pouze několik set korun, je zpravidla lepší opravu popřípadě výmenu uhradit ze svého, neboť havarijní pojištění je výhodnější využít například při vandalismu či krádeži vozidla. V případě připojištění skel k povinnému ručení je naopak výhodnější přímo využití daného připojištění, jehož cena je vždy mnohonásobně menší nežli případná škoda na skle vozidla.
Prasklé čelní sklo a jeho oprava
Pokud se nepodaří zajistit opravu čelního skla na náklad viníka ani není možné její uplatnění v rámci sjednaného pojištění, nezbývá řidiči nic jiného nežli zajistit nápravu poškození čelního skla na vlastní náklady. Většina řidičů si v této souvislosti však často neuvědomí, že výměna poškozeného skla není vždy nutná a v převážném množství případů lze prasklé čelní sklo opravit. Ze statistických údajů vyplývá, že až 80 procent skel poškozených právě úderem kamene je možné opravit bez nutnosti výměny. Jedná se o speciální metodu, kdy je prasklina ve skle zacelena pryskyřicí, která po ztvrdnutí sklo vyplní. Opravu skla je možné provést ve specializovaném servisu, kdy celý proces zabere cca. 2 hodiny, přičemž se cena se pohybuje od 1000 Kč a výše. Při troše snahy a zručnosti lze tuto opravu provést i samostatně s pomocí zakoupené sady, jejíž cena činí přibližně 400 Kč.
Kdy není oprava možná?
Dle zákona nesmí být prasklina na čelním skle ve 30 centimetrovém pásu před volantem. Jedná se o místo, jehož spodní strana se nachází 30 cm od dolní části a horní strana 30 cm od horní části čelního skla, dále levá boční strana se nachází 15 cm od bočního sloupku a pravá strana 15 cm od středu čelního skla. Dále v případě hvězdicové praskliny činí povolený průměr praskliny maximálně 25mm. Pokud prasklina zasahuje do zmíněného pásma, nelze sklo opravit ale musí být vyměněno.
Prasklé čelní sklo pokuta
Jistě se ptáte, zdali vám hrozí za prasklé čelní sklo pokuta. Vždy platí, že v případě poškození čelního skla je jeho okamžitá oprava či výměna naprosto nezbytná. Pokud vás s prasklým sklem zastaví policejní kontrola, hrozí vám nejen zákaz dále pokračovat v jízdě, ale zároveň i pokuta ve výši 5 000 Kč až 10 000 Kč ve správním řízení včetně ztráty 5 bodů dle bodového systému.