Povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla je zákonem povinné pojištění. Zákon nařizuje mít sjednané povinné ručení na každé motorové vozidlo, které má být provozováno na pozemních komunikacích a je zapsané v registru silničních vozidel.
Potvrzení o platném povinném ručení
Potvrzením o platně sjednaném povinném ručení je takzvaná zelená karta. Jedná se o doklad vydávaný pojišťovnou s údaji o pojištěném motorovém vozidle. Tento dokument je vždy nutné mít s sebou ve vozidle, a to nejlépe ve dvou exemplářích. V případě silniční kontroly či vzniku nehody je toto jediné platné potvrzení o vašem povinném ručení. Pokud by k pojistné události došlo v zahraničí, může být jeden exemplář zelené karty též vyžadován místní policií, a proto je doporučováno mít při sobě duplikát zelené karty na cestu zpět do České republiky.
Platnost zelené karty
Ačkoliv je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla zpravidla sjednáváno na dobu neurčitou, samotná zelená karta má vlastní datum konce platnosti. Je proto dobré si zelenou kartu vždy pečlivě zkontrolovat a včas požádat o její nové vystavení.
Nezaplacené povinné ručení a zákon
Jak již bylo řečeno, je platné povinné ručení vyžadováno ze zákona. Při jeho neuhrazení či neplatnosti, hrozí každému řidiči motorového vozidla při silniční kontrole pokuta. Stejně tak mohou být postihováni řidiči, kteří nemají zelenou kartu u sebe a nemohou tak platné pojištění řádně prokázat.
Nesjednané povinné ručení zákon
Kromě zákonného postihu jsou všichni nepojištění řidiči vystaveni riziku, že při způsobení škody provozem svého vozidla, budou muset veškerou vzniklou újmu uhradit ze svého.
Česká kancelář pojistitelů
Česká kancelář pojistitelů neboli též ČKP je sdružením pojistitelů poskytujících pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a je příslušné k likvidaci pojistných událostí, kde se například jedná o škodu způsobenou nepojištěným vozidlem. ČKP spravuje takzvaný garanční fond, z něhož jsou poskytována odškodnění pro řidiče motorových vozidel. Dále je Českou kanceláří pojistitelů též provozována Linka pomoci řidičům.
Sjednání povinného ručení
Sjednáním povinného ručení se vyhnete všem negativním následkům plynoucím z nepojištěného vozidla. Sjednat toto pojištění můžete jednoduše s pomocí naší online kalkulačky povinného ručení, kde zadáte požadované informace z technického průkazu a vyberete pro sebe tu nejvýhodnější nabídku pojištění. Pojistku lze dále uhradit online či bankovním převodem a veškeré platné doklady vám budou zaslány obratem na email.
Změny v zákoně o povinném ručení č. 168/1999 Sb.
Zákon o povinném ručení č. 168/1999 Sb. dosáhl několika výrazných změn a další změny jsou připravovány. Poslední novelizace zákona byla schválena poslaneckou sněmovnou 14.6.2017 a prošla prvním čtením.
Proč proběhlo několik změn uvedeného zákona
Hlavním tématem ohledně zákona o povinném ručení je neplacení povinného ručení. Řidiči, kteří neplatí povinné ručení a automobil přesto používají na veřejných komunikacích (veřejnou komunikací je myšleno například také parkoviště u panelového domu a povinnost platit povinné ručení vzniká i u vozidla, které na takovém parkovišti pouze parkuje), způsobují nehody, které neproplácí pojišťovny ale sami viníci. Z tohoto důvodu byl zákon upraven od 1.1.2014 tak, aby ČKP byla oprávněna vymáhat příspěvky nepojištěných do garančního fondu. V případě nehody nepojištěným vozidlem ČKP z garančního fondu uhradí způsobenou škodu, kterou na viníkovi následně vymáhá. Poškozený je tak odškodněn stejně jako by byl vůz řádně pojištěný. V průběhu času se ovšem za strany ČKP začaly objevovat spory s řidiči, kdy ČKP žádala vyplacení příspěvku nepojištěných i od lidí, kteří automobil již dávno prodali, či jej neprovozovali na veřejné komunikaci. Znění zákona vykládalo povinnost mít sjednáno a uhrazeno povinné ručení u vozidel provozovaných na veřejné komunikaci. Pokud jste tedy měli vozidlo prokazatelně mimo veřejnou komunikaci, nebyli jste dle zákona povinni platit povinné ručení. V danou dobu bylo velice častým argumentem při vymáhání příspěvku nepojištěných, že pokud nemáte SPZ v depozitu, musíte zaplatit vždy. Zákon jak jsme již uvedli však hovořil jinak a pokud jste nesouhlasili nezbývalo vám nic jiného než jít do soudního sporu s ČKP. Řidiči, kteří nechtěli jít do soudního sporu mnohdy raději danou částku uhradili. Našli se ovšem tací, kteří soudní spor zahájili a v mnoha případech začali vyhrávat. Po velkém množství stížností z řad občanů došlo k novelizaci zákona s platností od 15.1.2015, při které ČKP ztratila možnost vymáhat příspěvky od nepojištěných provozovatelů silničních vozidel. Nutno říci, že tento krok byl jistě zcela dobře míněný vzhledem k množství neprávem vymáhaných příspěvků.
Proč je připravena opět další novela zákona?
Negativní dopad měla tato novelizace údajně na řidiče, kteří záměrně nechtěli platit povinné ručení a počet nepojištěných automobilů začal mírně stoupat a to o 3,2%, celkem tedy o 79 vozidel v roce 2016 oproti roku 2015, kdy vstoupila v platnost novela zákona. Toto je argument pro další novelizaci zákona, která jak jsme již uvedli, prošla v letošním roce prvním čtením v poslanecké sněmovně. Momentálně je novela připravena na podpis prezidentem. Tato novela opětovně vrací možnost vymáhání ČKP po neplatičích povinného ručení příspěvků do garančního fondu. Výše příspěvku bude vypočítávána na základě neuhrazených dní (dní, kdy vozidlo nemělo placené povinné ručení) krát částka, kterou bude určovat Ministerstvo financí. Na základě tohoto výpočtu budou řidiči s neuhrazeným povinným ručením kontaktováni ČKP s výzvou k zaplacení. V případě, že nepojištěný řidič způsobí nehodu, bude po něm ze strany ČKP vymáhána škoda a to do maximální částky 300.000Kč.
Dále bude ze zákona odstraněna podmínka, která říká, že povinnost mít sjednané povinné ručení je na veškerá vozidla provozovaná na veřejné komunikaci. Nově bude tato povinnost platit na všechna vozidla zapsaná v registru s výjimkou vozidel zapsaných jako vyvezená, zaniklá nebo odcizená a vyřazená. Pokud budete tedy mít automobil na svém soukromém pozemku a budete moci dokázat, že ho nepoužíváte, bez vyřazení z registru vozidel budete povinni platit povinné ručení, či případně budete vystaveni pokutování ze strany ČKP.
Jak to bude probíhat?
Těžko říci, jak se dnes ČKP k vybírání příspěvku nepojištěných do garančního fondu postaví a zda bude opětně využívat svého práva na výběr tohoto příspěvku. Je také možné, že se ČKP již poučila a pod dohledem Ministerstva financí bude výběr probíhat korektně a bude postihovat opravdu pouze ty řidiče, kteří si své povinnosti v oblasti pojištění záměrně neplní, způsobují škody a tyto škody je nutné hradit právě z garančního fondu.