Foto: Pexels, Pixabay
Čísla a písmena označují technické parametry
Ať už hledáte gumu jako rezervu do povinné výbavy, či novou sadu zimních nebo letních pneumatik, určitě si předem zjistěte správný typ pro vaše auto. Celé značení pneumatik vhodných přímo pro vaše vozidlo najdete ve velkém technickém průkazu vozidla a pak také na samotných gumách.
Základním značením pneumatik je poměrně velký nápis plný zkratek. Je umístěný na boku a může vypadat třeba takto:
175/65 R 15 84H
Co to znamená?
175 – šířka pneumatiky v milimetrech
65 – profil pneumatiky čili výška bočnice. Udává se v % ze šířky, v tomto případě tedy 65 % ze 175 mm (= 113,75 mm).
R – typ konstrukce gumy. Tato pneu je radiální (R), mohla by být i diagonální (D), nebo bias belted (B).
15 – průměr ráfku v palcích. 1 palec měří 25,4 mm, uvedený průměr tedy v centimetrech měří 38,1 cm.
84 – zátěžový index (Li), značuje maximální zátěž jedné pneumatiky. Tento typ unese na jedné pneu 500 kg a hmotnost celého vozidla může být až 1 667 kg. Označení může být na škále od 50 (nosnost pneu 190 kg) až po 139 (nosnost jediné gumy 2 430 kg).
H – index rychlosti (Si). Různá písmena označují různé maximální rychlosti, na které je pneumatika testována a doporučena. V případě H je maximální rychlost 210 km/hod, další typy najdete níže.
- L = max. 120 km/hod
- M = max. 130 km/hod
- N = max. 140 km/hod
- P = max. 150 km/hod
- Q = max. 160 km/hod
- R = max. 170 km/hod
- S = max. 180 km/hod
- T = max. 190 km/hod
- U = max. 200 km/hod
- H = max. 210 km/hod
- V = max. 240 km/hod
- W = max. 270 km/hod
- Y = max. 300 km/hod
- ZR = >240 km/hod
Foto: tookapic, Pixabay
Další údaje, které vám pomohou zjistit vhodnou pneumatiku
Na pneumatice můžete najít další zajímavé údaje menším písmem, například:
Outside/inside – vnější/vnitřní strana. Na vnější stranu (outside) byste měli koukat, když budete stát na silnici vedle vozidla.
Rotation → – šipka udává směr, kterým by se mělo točit kolo při jízdě vpřed.
DOT 2519 – datum výroby. První dvě čísla představují číslo týdne, další dvě pak rok. V tomto konkrétním případě byla pneumatika vyrobena v 25 týdnu roku 2019. Odborníci doporučují kupovat pneumatiky mladší 5 let.
XL – zesílená pneumatika (Extra Load, případně RF, Reinforced). Tyto gumy mají silnější kostru, a tak unesou větší zátěž. Používají se pro dodávky, pickupy, SUV vozidla nebo čtyřkolky.
TT – klasická pneu s duší.
TL/Tubeless – pneumatika bez duše.
M+S – guma vhodná do zimy, blátivého terénu a sněhu (Mud and Snow). Můžete ji používat jako zimní pneumatiku (česká legislativa to povoluje), avšak její vlastnosti jsou méně přizpůsobené ledu a mrazu (na rozdíl od klasické zimní gumy se symbolem trojvrcholové hory a sněhové vločky).
AW/All Weather/All Seasons – celoroční pneumatika.
RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, RFT – všechny zkratky označují pneumatiky se systémem nouzového dojetí (runflat, run on flat). Díky zesíleným bočnicím se na tomto typu dá dojet i po defektu ještě několik desítek kilometrů k nejbližšímu servisu nebo stanici. Poškozená pneu většinou zvládne rychlost až 80 km/hod. Píchlou gumu vám povinné ručení neuhradí, ale havárii si můžete připojistit. Koukněte na nejnovější varianty povinného ručení v online kalkulačce a najděte to nejvýhodnější.
TWI – ukazatel opotřebení pneumatiky. Vzorek letních gum by měl být hluboký alespoň 1,6 mm, u zimních pneumatik aspoň 4 mm.
Nová pneumatika? Už vím, kterou vybrat
Díky řadě zkratek a nápisů se již teď dokážete snadno zorientovat v široké nabídce na dnešním trhu. Na každé pneumatice si tak můžete počíst, zda vaše auto unese, jestli její velikost odpovídá té doporučené z technického průkazu nebo zda s ní můžete vyjet i do bláta. Před nákupem nových gum si také všechny uvedené údaje pečlivě zkontrolujte, ať máte jistotu dobré koupě.