Všichni, co vlastníme auto či jiné motorové vozidlo musíme mít uzavřené povinné ručení, bez něj není povoleno vyjet na pozemní komunikace. Pojištění odpovědnosti za škodu nás už provází po staletí, bereme jej jako nezbytnou součást k našemu dopravnímu prostředku. V dnešním článku se podíváme na to, kam až sahá historie povinného ručení v ČR.
Co to je povinné ručení?
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla neboli též povinné ručení, známe jako povinně smluvní pojištění odpovědnosti, jehož základním účelem je pojistná ochrana zdraví a majetku třetích osob, kterým byla způsobena škoda zapříčiněná provozem vozidla.
Historie povinného ručení v ČR vede až ke koňským spřežením
Rok 1886 je všeobecně považovaný za počátek automobilové historie. Právě začátkem tohoto roku podal Karl Benz na patentním úřadě žádost o zaregistrování svého Patent Motorwagen – automobilové tříkolky. Nesmíme zapomenout, že na území České republiky byl vyroben v roce 1897 první funkční automobil – Präsident (na počest prezidenta rakouského autoklubu) postavený v Kopřivnické vozovce. Mohli bychom se domnívat, že povinné ručení historie se odvíjí právě od této doby.
Historie povinného ručení v ČR sahá však ještě dále do let, kdy byla pro dopravu používána zvířata. Tedy konkrétně se podíváme do roku 1811, kdy byl vydán Všeobecný občanský zákoník, ve kterém sice nebyla řešena výhradně odpovědnost za škodu způsobenou provozem vozidla, ale obecná odpovědnost (princip zavinění), což dalo základní kámen pro pozdější rozšíření.
Povinné ručení historie začátek 20. století
Na další doplnění k pojištění odpovědnosti jsme si v historii povinného ručení v ČR museli počkat. Vozovky postupně zaplňovaly automobily a k různým střetům docházelo častěji a mnohokrát se řešilo co se stalo, hlavně kdo je odpovědný. Roku 1908 vstoupil v platnost tzv. Automobilový zákon o ručení za škody z provozování jízdních silostrojů čili automobilů. Tento zákon už definoval odpovědnou osobu provozovatele, avšak uzavření tohoto pojištění bylo zcela dobrovolné.
Povinnost uzavření povinného ručení nastala až po roku 1932, kdy byl vydán zákon č. 198/1932 Sb., o dopravě motorovými vozidly. Povinnost uzavřít toto pojištění měli živnostníci, kteří na základě koncese provozovali přepravu osob nebo nákladu. Živnostníci se museli prokázat řádně uzavřeným pojištěním odpovědnosti na živnostenskému úřadu, jinak jim nebyla vydána koncesní listina na provozování živnosti.
Zanedlouho však bylo zřejmé, že uložit tuto povinnost pouze živnostníkům je nedostatečné. Motorový průmysl se začal velmi rozšiřovat, nárůst škod v tomto odvětví velmi vzrostl, tak aby se pokryly škody vznikl nejen registr československých vozidel, ale i Fond pro podporu při úrazech motorovými vozidly, který je historickou obdobou dnešního Garančního fondu jako podpora pozůstalým po usmrcené osobě nebo náhrada škody osobám, které utrpěly úraz takovýmto vozidlem. Z fondu byly hrazeny škody způsobené nepojištěným nebo nezjištěným vozidlem. Dále vroce 1935 došlo k vydání zákona č. 81/1935 Sb., o jízdě motorovými vozidly. Ten ukládal povinnost uzavřít povinné ručení každému držiteli vozidla, které bylo zapsáno v rejstříku československých motorových vozidel. Pojištěná osoba však nesla určité procento spoluúčasti, pojistná plnění nižších částek nebyly pojišťovnou plněny.
Historie povinného ručení v ČR od 2.poloviny 20.století
V rámci komunistického režimu bylysoukromé pojišťovny prezidentským dekretemznárodněny a převedeny pod jedinou Československou pojišťovnu jako národní podnik. Vydáním zákona č. 56/1950 Sb., o provozu na veřejných silnicích se povinné pojištění stalo zákonné. Tento zákon v podstatě nahrazoval pojistnou smlouvu, bylo v něm přesně stanoveno kdo, kde a za kolik se má pojistit. Nevýhodou bylo, že pojistník si nemohl vybrat, ale ceny tohoto pojištění byly opravdu příznivé. Státem stanovené pojistné na vozidla s motorem do 500 cm3 bylo 60 korun, pro ostatní 144 korun. Sazby pojistného, které byly stanoveny v roce 1955, vydržely v platnosti v podstatě až do počátku 90. let.
Velké změny přineslo vydání zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, který začal platit od 1. ledna 2000, který ukončil monopolní postavení České státní pojišťovny a umožnil tak jiným pojišťovnám uzavírat povinné ručení.
V následujících letech se sazby pojistného měnily jen velmi pozvolna a pomalu se začalo prosazovat konkurenční tržní prostředí. Od roku 2014 je zřízen fond zábrany škod. Nabídky začínají být velmi široké a na trh přichází i možnost sjednat si pojištění online.
V dnešní době je povinností řádně uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, avšak je Vaší volbou s jakou pojišťovnou jej sjednáte a zda si zvolíte i další produkty (například havarijní pojištění), které lze k tomuto pojištění přidat.