Přijde vám, že automobil má dnes v České republice skoro každý? Nejste na omylu. Počet pojištěných vozidel totiž i za poslední rok zaznamenal rostoucí trend, který nevypadá, že by se měl v dohledné době zastavit.
O kolik narostl počet pojištěných vozidel?
Od prosince roku 2017 do prosince roku 2018 narostl počet pojištěných vozidel o více než 308 tisíc pojištěných automobilů. Od června roku 2018 do prosince roku 2018 se počet zvýšil o více než 120 tisíc vozidel. Ze statistiky tedy vyplývá, že nejvíce vozidel bylo pojištěno v první půlce roku 2018 a počet pojištěných vozidel i nadále roste.
Kdo v České republice pojišťuje nejvíce vozidel?
V pojištění vozidel v provozu jasně vede Česká pojišťovna s počtem pojištěných vozidel ve výši 1,7 milionu vozů. Na přední příčce se umístila i Kooperativa pojišťovna, která na konci roku 2018 pojišťovala více než 1,5 milionu vozidel.
Novým hráčem na trhu autopojištění se stala pojišťovna VZP. Ta sice obdržela od ČNB povolení k nabízení povinného ručení již v listopadu roku 2017, ale fakticky začala produkt nabízet až v březnu roku 2018. Jako nejnovější aktér na trh s pojištěním vozidel je sice na posledních příčkách pojištěných vozidel s počtem 1418 pojištěných vozů, zato ale zaznamenává jeden z nejrychleji rostoucích trendů, co se autopojištění týče.
TIP: Nemáte ještě sjednáno povinné ručení? Využijte naší online kalkulačku povinného ručení a srovnejte si snadno dostupné nabídky pojištění na trhu.
Kolik je v České republice nepojištěných vozidel?
Počet nepojištěných vozidel odhaduje Česká kancelář pojistitelů na více než 140 tisíc. Řidiči, kteří vozidla zapsaná v registru vozidel nepojišťují, mají povinnost platit příspěvky do garančního fondu ČKP. Tento fond slouží jako zdroj pro placení škod poškozeným řidičům, kteří byli nabouráni nepojištěným vozidlem. Škody by bez garančního fondu nebyly uhrazeny nijak, jelikož je nepokrývá žádné povinné ručení. Fond tedy slouží jako ochrana řidičům, kteří své povinnosti řádně plní a stávají se poškozenými těmi, kteří své povinnosti řádně neplní. Sazby do garančního fondu ČKP obvykle kopírují tržní ceny povinného ručení.
Povinné ručení kopíruje trend trhu, příspěvky garančního fondu ČKP zase kopírují ceny povinného ručení. Jelikož ceny povinného ručení neustále narůstají, a to především kvůli většímu počtu nehod a škod z těchto nehod, nepodceňujte povinné ručení a raději než do fondu ČKP investujte do pořádného povinného ručení.
Co je to povinné ručení?
Pokud byste chtěli najít definici povinného ručení, budete se muset kouknout do českých zákonů. Konkrétně se jedná o zákon č. 168/1999 Sb., zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Povinné ručení dle zákona představuje povinné pojištění finančně chránící ostatní řidiče při nehodě, za kterou nesete jako řidič vinu vy. Pro škody na vašem vozidle při vámi způsobené dopravní nehodě si musíte sjednat dobrovolné havarijní pojištění.
Pojistné limity povinného ručení
Limity povinného ručení se můžou pojišťovnu od pojišťovny odlišovat svou maximální výší, minimální výše pojistného je ale rovněž dána zákonem. Pojišťovny nesmí automobil pojišťovat na částku nižší 35 milionů. Jelikož se ale dnešní autonehody, co se do výše škody týče, vyšplhávají i na několik desítek milionů korun nad zákonný limit, doporučujeme vám volit spíše takovou variantu, která bude alespoň o několik milionů nad povinnými 35 miliony. Představte si např. autonehodu, při které byste nabourali autobus a k tomu několik dalších osobních vozidel – na takovou škodu by vám pak zákonný limit 35 milionů korun rozhodně nestačil.