Koupě ojetého vozidla přináší řidičům několik výhod. Tou nejzásadnější je samozřejmě cena. Při koupi ojetého vozidla můžete získat ne tak staré vozidlo, které má ale na rozdíl od nového řádově nižší cenu. Vozidlo je také zaježděné a můžete být klidnější, že nemá žádnou skrytou vadu, na kterou se zatím nepřišlo, jak to u některých nových vozidel přímo z výrobní linky může být. Hlavní nevýhodou ale zůstává to, že si nemůžete být naprosto jisti pravdivostí informací, které vám prodávající poskytuje. Je tedy důležité se co nejvíce snažit všem možným rizikům vyhýbat. V případě, že byste se i přes tuto snahu stali účastníky dopravní nehody, nezapomeňte, že i pro ojetá vozidla platí povinnost sjednání pojištění odpovědnosti. I proto dnes nahlédneme pod pokličku pojištění odpovědnosti a zjistíme, co obnáší povinné ručení při koupi ojetého vozu.
Kdy jste povinni mít povinné ručení při koupi ojetého vozu?
Povinnost mít k vozidlu sjednané pojištění odpovědnosti, jinak známé jako povinné ručení, se týká všech provozovaných vozidel, která jsou zapsaná v registru vozidel. Toto pravidlo určuje zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla.
V případě, kdy se rozhodnete koupit ojeté vozidlo, máte povinnost jej mít pojištěné v rámci povinného ručení v okamžiku přechodu vlastnických práv. V realitě to znamená, že v okamžiku podpisu kupní smlouvy na auto či darovací smlouvy, musíte mít vozidlo pojištěné. Původní majitel tedy musí vozidlo od povinného ručení odhlásit před podpisem smlouvy tak, abyste jej vy mohli při podpisu smlouvy k povinnému ručení přihlásit. Abyste se vyhnuli zdvojenému pojištění, kdy původní majitel i vy budete vozidlo pojišťovat, doporučujeme inkorporovat den odhlášení od povinného ručení původním majitelem přímo do smlouvy.
Auto jsem si koupil, ale nejezdím s ním
Vaše nově koupené ojeté vozidlo máte zaparkované na příjezdové cestě a na silnice s ním nevyjíždíte? Pokud je stále hlášeno v registru vozidel, povinnost povinného ručení se vztahuje i na vás. Vozidla zapsaná v registru vozidel jsou totiž vnímána jako vozidla v provozu, a tak tato zákonná povinnost dopadá i na ně.
Výjimky z pojištění odpovědnosti
Jediná situace, kdy vozidlo nemusí být ze zákona pojištěno v rámci povinného ručení, je taková, kdy je vozidlo oficiálně vyřazeno z provozu. Je tedy odhlášeno z registru vozidel a jeho státní poznávací značka je vrácena. V tomto případě se na vozidlo nevztahuje povinnost mít povinné ručení, a tak se na něj nevztahuje ani povinnost plateb do garančního fondu ČKP v případě nepojištění. Pokud si tedy vozidlo kupujete za účelem využití na náhradní díly, nezapomeňte jej nejdříve odhlásit z registru vozidel, jinak vám totiž povinnost přetrvá a vy budete povinné ručení při koupi ojetého vozu muset platit i při jeho neprovozování.
Dalšími výjimkami, které jsou stanovené přímo v zákoně v § 5 Výjimky z pojištění odpovědnosti, jsou například vozidla integrovaného záchranného systému či vozidla takových státních orgánů jako BIS či GIBS. Povinnost pojištění odpovědnosti se rovněž nevztahuje na vozidla složek dobrovolných hasičů a zahraničních vozidel, která jsou pojištěna v jiné zemi, či za jejich pojištění ručí zahraniční kancelář pojistitelů.
Vozidlo je zapsané v registru vozidel, ale neplatím povinné ručení
Ojeté vozidlo je zapsané v registru vozidel, ale vy za jeho povinné ručení neplatíte? Porušujete zákon a i přes nezaplacené povinné ručení jste povinni přispívat do garančního fondu České kanceláře pojistitelů.
Co je to garanční fond?
Garanční fond slouží k úhradě škod, které byly způsobené nepojištěnými vozidly, a tak tyto škody nemůže uhradit pojišťovna. Příspěvky do garančního fondu přibližně kopírují platby za povinné ručení, přesto ale nesuplují povinné ručení. Pokud tedy přispíváte do garančního fondu ČKP a způsobíte dopravní nehodu, budete i tak muset za způsobené škody zaplatit alespoň 1/3 celkové škody (maximálně však 300 tisíc korun).
Platby do garančního fondu byly u nepojištěných vozidel zavedeny k 1. lednu 2018. Dříve tyto příspěvky hradily přímo pojišťovny, prodlouženě tedy poctivě platící klienti pojišťoven. Aby se tomuto neférovému přístupu zabránilo, jsou od začátku tohoto roku nově povinni platit právě reální neplatiči povinného ručení porušující své zákonné povinnosti.
TIP: Zjistěte kolik bude stát povinné ručení při koupi ojetého vozu od jednotlivých pojišťoven. S pomocí naší kalkulačky povinného ručení snadno spočítáte a srovnáváte jednotlivé nabídky na konkrétní vozidlo.
Jak na přepis ojetého vozidla?
V okamžiku podpisu smlouvy a převedení vlastnických práv na nového majitele, máte přesně 10 dnů na podání žádosti o zápis změny vlastníka na obecním úřadě s rozšířenou působností v místě bydliště prodávajícího. Dříve museli prodávající i kupující kvůli přepisu vozidla navštívit registr vozidel jak v místě bydliště prodávajícího, tak i kupujícího. Možnost vyřídit celý přepis na jednom místě tak vše administrativně usnadnila a snížila počet nedokončených přepisů vozidel.
Musím mít povinné ručení při koupi ojetého vozu už při přepisu vozidla?
Ano, musíte. Ze zákona musíte mít sjednané povinné ručení ke dni přechodu vlastnických práv, tedy při podpisu kupní smlouvy. Pro samotný přepis auta jste povinni předložit zelenou kartu jako osvědčení o povinném ručení, a tak přepis vozidla bez povinného ručení ani nebudete moci učinit.
Co si s sebou musím k přepisu ojetého vozidla vzít?
Mimo zelené karty s sebou musíte mít především vyplněný formulář žádosti o zápis změny vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla, který si můžete stáhnout přímo ze stránek Ministerstva dopravy.
Pokud jste se s prodávajícím dohodli, že přepis provedete v jeho nepřítomnosti, musíte mít s sebou i plnou moc s úředně ověřeným podpisem původního vlastníka, která vás k přepisu vozidla bude opravňovat.
Pro úspěšný přepis potřebujete ale i velký a malý technický průkaz vozidla, doklad o nabytí vlastnických práv (kupní či darovací smlouva apod.), doklad totožnosti jako pas či občanský průkaz a protokol o evidenční kontrole vozidla ne starší jak 30 dnů.
Správní poplatek za přepis ojetého vozidla
Za přepis vozidla zaplatíte správní poplatek 800 Kč, a to konkrétně u vozidel s nejméně čtyřmi koly.
Příklad na povinné ručení při koupi ojetého vozu
Zajímá vás, na kolik povinné ručení při koupi ojetého vozidla může vyjít? V roce 2018 se na přední příčce v prodejnosti malých vozidel držela Škoda Fabia, a tak se podíváme, na kolik může pojištění právě u tohoto ojetého vozidla, stát. Pro modelový výpočet jsme zvolili věk vlastníka 30 let a místo bydliště Praha, a to s 0 bonusovými měsíci bez nehody.
Kupní cena vozidla | Motorizace | Objem motoru | Výkon | Rok výroby | Cena povinného ručení | |
ČSOB | 299 000 Kč | 1.2 TSI | 1197 ccm | 66 kW | 12/2014 – nyní | od 7 600 Kč |
ČPP | 299 000 Kč | 1.2 TSI | 1197 ccm | 66 kW | 12/2014 – nyní | od 6 700 Kč |
Direct | 299 000 Kč | 1.2 TSI | 1197 ccm | 66 kW | 12/2014 – nyní | od 5 800 Kč |
AXA | 299 000 Kč | 1.2 TSI | 1197 ccm | 66 kW | 12/2014 – nyní | od 7 800 Kč |