Nákup vozidla v zahraničí je často mnohem výhodnější než v Čechách. Kupující si auto předem vybere na příslušném internetovém portálu, s majitelem vozidla se domluví na podmínkách nákupu a pro vozidlo si následně dojede do dané země. Mezi časté výhody takového nákupu patří především skutečnost, že je dané vozidlo zpravidla značně levnější než stejné auto v České republice a kupující může ušetřit až desítky tisíc korun. Otázkou ale zůstává, jak dovezené vozidlo v České republice přihlásit kolik to vše bude stát? Na tuto otázku vám v dnešním článku přihlášení auta z dovozu rádi odpovíme.
Pro přihlášení auta z dovozu je nutné jej nejprve odhlásit v cizině
Jednou z podmínek přihlášení vozidla ze zahraničí je především jeho řádné odhlášení v zahraničí! Odhlášení vozidla je nutné provést na místním městském úřadě a nechat si vystavit i dokument o odhlášení tohoto vozidla. Pokud vozidlo hodláte samostatně převážet do České republiky, nezapomeňte si na příslušném úřadě v zahraničí nechat vystavit takzvané převozní značky, jež je samozřejmě nutné na místě uhradit. Pokud bude vaše vozidlo převezeno na vleku, nejsou tyto speciální značky již nutné.
Přihlášení vozidla ze zahraničí – dovozová technická kontrola
Po dovezení vozidla ze zahraničí je pro jeho přihlášení v České republice nejprve nutné, aby dovezené vozidlo podstoupilo takzvanou dovozovou technickou kontrolu (STK). Na stanici technické kontroly bude provedena kontrola vozu a měření emisí, přičemž cena této kontroly se zpravidla pohybuje kolem 2000–3000 Kč v závislosti na vybrané stanici technické kontroly.
Jaké doklady potřebuji doložit při dovozové kontrole?
Pro provedení dovozové technické kontroly je třeba nejprve předložit malý a velký technický průkaz ze země původu vozidla, popřípadě takzvaný C.O.C. list (Certficate of conformity), který je vydáván přímo výrobcem daného vozidla a obsahuje všechny nezbytné informace o něm.
Jaké dokumenty obdržím po provedené dovozové kontrole?
Na stanici STK jsou vám povinni vydat následující čtyři dokumenty: Protokol o technické prohlídce, Protokol o emisích, Technický protokol a přílohu k technickému protokolu. Všechny vydané dokumenty si pečlivě zkontrolujte, především vaše osobní údaje a údaje o vozidle včetně VIN. V případě chybně zapsaných údajů by vám registr vozidel tyto doklady neakceptoval.
Pozor! Nezapomeňte na povinné ručení
Nezapomeňte na to, že každé vozidlo provozované na pozemních komunikacích v České republice, musí mít sjednané povinné ručení v podobě platné zelené karty. Pokud tedy hodláte na STK vyrazit novým dovezeným vozidlem, musíte si před dovozovou technickou kontrolou sjednat povinné ručení, jinak s vozidlem vyjet nesmíte. V případě, že je vozidlo dovezeno na přívěsu, můžete si příslušné povinné ručení sjednat až po provedené dovozové kontrole.
Cena povinného ručení závisí především na věku pojistníka či řidiče nového automobilu, včetně jeho adresy. V tomto ohledu platí, že čím je řidič vozidla mladší, tím je cena povinného ručení vyšší z důvodu větší pravděpodobnosti nehody u mladých a nezkušených řidičů. Dále je výše pojistného závislá na modelu, typu a objemu motoru dovezeného vozidla.
TIP: Pokud si nevíte rady se sjednáním vhodného povinného ručení pro vaše nově dovezené vozidlo, můžete zdarma využít naší online kalkulačky povinného ručení. Zde zadáte všechny základní parametry vozidla včetně základních údajů od vás a naše kalkulačka vám následně vyhodnotí všechny dostupné nabídky povinného ručení od různých pojišťoven, a to s možností si vybranou nabídku ihned sjednat online. Příslušné pojistné doklady obdržíte ihned do emailu a s vytisknutou zelenou kartou tak můžete posléze vyrazit na dovozovou technickou prohlídku (STK).
Přihlášení vozidla ze zahraničí na registru vozidel
Po absolvování STK se musíte vydat na místně příslušný dopravní inspektorát, kde dané vozidlo přihlásíte. Ačkoliv se může zdát, že je přihlášení vozidla ze zahraničí složitou procedurou, potřebujete k tomu pouze tyto následující doklady: Protokol o emisích, zprávy z STK o technickém stavu vozidla, technický průkaz daného vozidla, potvrzení o odhlášení vozidla v zahraničí, osobní doklady (občanský průkaz), zelenou kartu jako potvrzení o sjednaném povinném ručení a převozní SPZ, pokud jste daným vozidlem jeli samostatně do České republiky.
V případě, že je vozidlo kupováno právnickou osobou, je nutné si též připravit výpis z obchodního rejstříku, a to v originálu či v ověřené kopii, přičemž samotný výpis nesmí být starší dvanácti měsíců ke dni, ke kterému požadujete zápis do registru vozidel.
Pozor! Pokud je vlastník vozidla odlišný od jeho provozovatele, je nutné si pro přihlášení auta z dovozu obstarat příslušnou plnou moc od vlastníka!
Jak probíhá samotné přihlášení auta z dovozu?
Na registru vozidel vyplníte dvě žádosti neboli takzvaný „Zápis jednotlivě dovezeného vozidla do registru vozidel“ a „Přihlášku k registraci vozidla do registru silničních vozidel“, všechny výše uvedené dokumenty včetně dvou žádostí na místě předložíte a uhradíte správní poplatek ve výši 800 Kč. Zákonná lhůta na vystavení nového malého a velkého průkazu je 30 dní, přičemž většinou si tyto doklady můžete spolu s novými SPZ vyzvednout již do jednoho týdne a poté se svým vozidlem vyjet na pozemní komunikaci.
TIP: Pokud vás zajímá, jak probíhá přihlášení či přepis vozidla u vozidel koupených v České republice, můžete si veškerou potřebnou informaci zjistit v našem článku „Přihlášení vozidla, přepis auta, odhlášení vozidla – jak na to?“
Přihlášení vozidla ze zahraničí – evropská homologace
Evropská homologace je jedním ze zásadních předpokladů pro přihlášení auta z dovozu do registru motorových vozidel. Jedná se o speciální potvrzení způsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích v zemích Evropské Unie, přičemž pokud dané vozidlo evropskou homologaci nemá, musí být pro jeho přihlášení uhrazen jednorázový poplatek, a to zpravidla ve výši 5000 Kč.
O co v evropské homologaci jde a proč vznikla?
Evropská homologace je jednoduše řečeno ověření vozidla Evropskou unií, co se jeho funkčnosti a správnosti technických parametrů týče. Evropská homologace je součástí tzv. WVTA, v angličtině Whole Vehicle Type-Approval System. Jedná se o technickou harmonizaci uvnitř Evropské Unie, která má za cíl sjednotit hranice kvality, které musejí vozidla vstupující v některé z členských zemí do provozu splňovat. Toto pravidlo harmonizace technických standardů motorových vozidel uvnitř EU naleznete ve směrnici 2007/46/EC stanovující rámec pro schvalování motorových vozidel a dalších. Díky této harmonizaci potřebují výrobci pro prodej jejich nových motorových vozidel v rámci celé Evropské Unie získat certifikaci vozidla, která potvrdí splnění všech evropských norem aplikovaných na technické kvality vozidla, pouze v jedné členské zemi. Sjednocení těchto technických, bezpečnostních a především ekologických standardů tedy nejen výrazně sníží administrativní zátěž výrobcům motorových vozidel, ale především pomůže evropským silnicím a evropskému ovzduší.
Důkazem fungující harmonizace pravidel ohledně motorových vozidel uvnitř EU je například tzv. CoC, tedy již dříve zmiňovaný Certificate of conformity. Tento certifikát vydávaný výrobcem potvrzuje, že automobil splňuje všechny evropské požadavky na motorová vozidla. Státy poté nesmí odmítnout registrování vozidla, při kterém je tento certifikát předložen.
Výrobci, kteří plánují budoucí prodeje uvnitř členských států Evropské Unie, se rovněž budou muset připravit na nové nařízení 2016/858 vstupující v platnost 1. září 2020. Nařízení se zabývá schvalováním motorových vozidel a dalších. Klade si především za cíl navýšit počet kontrol vozidel, které jsou v evropském provozu již v cirkulaci, zvýšení kvality testování a schvalování nových vozidel pro jejich uvedení do provozu a celkově tento schvalovací, do jisté míry i dozorčí systém, ucelit.
Přihlášení vozidla ze zahraničí – povinná ekologická daň
U vozidel, která nesplňují emisní hodnoty EURO 3, je nutné uhradit takzvanou ekologickou daň. Po přihlášení auta z dovozu si raději zjistěte, zdali již byla tato ekodaň zaplacena či nikoliv, neboť se vždy hradí pouze jednou. Informace o zaplacené ekologické dani je vždy uvedena v příslušném velkém technickém průkazu. Výše ekodaně se stanoví dle takzvané emisní normy daného vozidla. Pokud se jedná o emisní normu EURO 0, bude příslušná ekologická daň činit cca. 10 000 Kč. V případě emisní normy EURO 1, je tato daň stanovena na 5000 Kč. U EURO 2 dále daň činí 3000 Kč a u emisní normy EURO 3 a výše, se již ekologická daň nehradí.