Dle Zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, je jednou ze zvláštních podmínek pro provozování silniční dopravy velkými vozidly takzvaná odborná způsobilost dopravce. Bez splnění této podmínky a podmínek dále specifikovaných v §6 odst. 1 tohoto zákona, nelze udělit koncesi pro tuto činnost a začít tak podnikat. Podmínka odborné způsobilosti se týká jak právnických osob se sídlem na území České republiky, tak osob fyzických s trvalým pobytem v ČR, nebo s jiným obdobným pobytem na území některého členského státu Evropské Unie.
Jedná se o jednu ze zvláštních podmínek pro udělení koncese za účelem provozování silniční dopravy pro cizí osoby, a to velkými vozidly. Zákon v §8a dále specifikuje, že se splnění této podmínky prokazuje na základě složení speciální zkoušky, přičemž pokud je odborně způsobilý odpovědný zástupce podnikatele, je podmínka odborné způsobilosti dopravce splněna.
Odborné způsobilost a její prokazování jsou rozděleny zvlášť pro nákladní dopravu, jenž je provozována vozidlem či jízdní soupravou o hmotnosti přesahující 3,5 tuny, a to pro přepravu zvířat či věcí, a zvlášť pro osobní dopravu, jenž je provozována vozidlem určeným pro přepravu více jak devíti osob včetně řidiče.
TIP: Kromě prokazování odborné způsobilosti dopravce musí podnikatelé v přepravní dopravě také prokazovat finanční způsobilost dopravce.
Zkouška z odborné způsobilosti dopravce
Odborná způsobilost je upravena v ust. § 8a zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě ve znění pozdějších předpisů.
Zkouška z odborné způsobilosti dopravce je písemný test v českém jazyce, jenž je neveřejný a skládá se ve vypsaných termínech na počítači, a to ve specializované místnosti dopravního úřadu. Zkouška se skládá ze dvou částí, a to z písemného testu a z vypracované případové studie. Obsah je koncipován dle toho, zdali se jedná o provozování nákladní dopravy velkými vozidly, nebo o provozování osobní dopravy velkými vozidly.
První část zkoušky neboli teoretický test, se skládá ze šedesáti otázek, přičemž se jedná o otázky z následujících osmi oborů:
- Občanské právo
- Obchodní právo
- Sociální právo
- Daňové právo
- Obchodní a finanční správa podniku
- Přístup na trh
- Technické normy a technická hlediska provozu
- Bezpečnost silničního provozu
Případová studie
Druhou, již zmíněnou částí zkoušky, je případová studie. Tato část je spíše praktická a má za účel, aby žadatel splnil praktické cvičení. V rámci této části je speciální komisí hodnoceno, jak žadatel vyhodnotil zadanou přepravu v souvislosti s výběrem vozidla, dokladů, jež jsou k přepravě potřebné, časové organizace přestávek a věku osobu, která vozidlo řídí. Je to tedy praktická úloha, při níž musí být do praxe uvedeny získané teoretické znalosti. Hodnocení případové studie je v rozmezí 0 až 100 možných bodů.
Z písemné části testu, musí příslušný žadatel mít úspěšnost alespoň padesát procent ze sta bodů. I u praktické zkoušky je třeba získat alespoň 50% bodů.
Úspěšnost zkoušky
Aby žadatel uspěl v celé zkoušce z odborné způsobilosti dopravce, musí jeho celková úspěšnost (z obou částí) činit alespoň šedesát procent. Pokud je výsledkem zkoušky hodnocení „prospěl“, je žadateli dopravním úřadem vydáno příslušné osvědčení, kterým se získaná odborná způsobilost dopravce prokáže živnostenskému úřadu.
Nesložení zkoušky
Pokud žadatel nedosáhl potřebného počtu bodů a ve zkoušce neuspěl, může ji v libovolném termínu opakovat. V případě, že v některé části zkoušky dosáhl minimálně padesáti procent bodů, může opakovat pouze tu část, v níž neprospěl. Je však důležité si pamatovat, že takto lze zkoušku opakovat pouze nejpozději do šesti měsíců ode dne poslední zkoušky. V případě pozdějšího opakování, by již žadatel musel opakovat zkoušku celou.
Opakování dílčích částí zkoušky
Dále může nastat situace, kdy žadatel sice dosáhl alespoň padesáti procent bodů v každé části zkoušky, avšak v celkovém součtu to bylo méně než šedesát procent. V tomto případě si může zvolit, kterou část zkoušky bude opakovat. Opět platí, že takto může zkouškovou část opakovat pouze do šesti měsíců ode dne poslední zkoušky, jinak je třeba skládat zkoušku celou.
Kde se skládá zkouška z odborné způsobilosti dopravce?
Zkoušku provádí dopravní úřad příslušný podle místa trvalého pobytu žadatele. Dopravními úřady jsou Magistrát hl. m. Prahy a krajské úřady.
Přihlášení na zkoušku
Přihlásit se na zkoušku z odborné způsobilosti dopravce lze jak elektronicky na příslušných webových stránkách dopravního úřadu, tak písemně na předtištěných formulářích. V této přihlášce žadatel uvede požadované osobní údaje a zároveň si vybere příslušný termín konání zkoušky. V této souvislosti je dobré si vždy telefonicky ověřit, zdali je vybraný termín ještě volný, neboť v případě elektronického přihlášení, je termín konání zkoušky potvrzen až doručenou pozvánkou s datem zařazení na tuto zkoušku. Tudíž může být žadatel, jehož termín nebyl volný, automaticky zařazen do jiného termínu.
Místo, čas, konání zkoušky
Po řádném podání přihlášky, je žadatel tedy informován o místě a času konání zkoušky prostřednictvím písemně či elektronicky zaslané pozvánky. Je dobré však podotknout, že způsob pozvání a dostavení se žadatele na zkoušku, se mírně liší u různých krajských úřadů. Proto vždy, než se na zkoušku u svého dopravního úřadu přihlásíte, si pečlivě prostudujte pokyny a informace, jež jsou dopravním úřadem na jeho webových stránkách zveřejněny.
Tipy ke zkoušce
Jelikož se zkouší z poměrně široké škály témat a oborů, je dobré se na zkoušku z dopravní způsobilosti dopravce předem řádně připravit. V tomto ohledu poskytuje Ministerstvo dopravy na svých webových stránkách připravené otázky a vzorová zadání případových studií, jež je dobré si řádně projít a prostudovat. Můžete si celkový seznam otázek dokonce vytisknout a mít tak dopředu přehled o tom, co od zkoušky odborné způsobilosti dopravce očekávat.
Elektronické testy online
Na stránkách informačního systému pro vykonávání elektronických testů, vedeného Ministerstvem dopravy, si lze písemný test taktéž nanečisto vyzkoušet a vyhodnotit jej. Přičemž jsou zde k dispozici obě varianty testové části zkoušky – jak pro nákladní dopravu, tak pro osobní dopravu.