Listopadové termíny v autoservisech se pomalu zaplňují. Řidičky a řidiči přezouvají na zimní pneumatiky. Zákon říká, že to v období od 1. listopadu do 31. března musejí udělat, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Anebo pokud je možné vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že k tomu dojde. Celoročně jsou pak zimní pneumatiky nutné v úsecích ohraničených dopravní značkou „Zimní výbava“. Pozor při cestách na Slovensko nebo do Německa. Tamní úřady totiž nově za schválené zimní pneumatiky považují pouze takové, které jsou označené alpským symbolem.
Co se v článku dozvíte:
Jak zimní pneumatiky přispívají k bezpečnosti na silnicích
K jakým dochází změnám u označování zimních pneumatik
Jaká je životnost zimních pneumatik
Milimetry na pneumatice, metry na silnici
Jak připomíná BESIP, na zimní pneumatiky je dobré přezout, už když se průměrné denní teploty pohybují kolem 7 stupňů Celsia. Tehdy (a samozřejmě také při teplotách nižších) mají zimní pneumatiky lepší přilnavost k vozovce a také se díky nim zkracuje brzdná dráha vozidla. To platí při správné hloubce dezénu. Minimální přípustná hodnota jsou u zimních pneumatik 4 mm. „Pokud je pneumatika sjetá na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici se prodlužuje brzdná dráha dokonce o polovinu,“ vysvětluje vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Nabídnout můžeme i jiný pohled. Pokud projíždíte obcí rychlostí 50 km/h, zabrzdíte na sněhu se zimními pneumatikami o 8 metrů dříve než s letními pneumatikami.
Rezervu pro případ, že byste potřebovali vyměnit píchlou nebo jinak poškozenou pneumatiku, můžete klidně po celý rok vozit jednu a tu samou. A nezáleží na tom, jestli je to pneumatika zimní, anebo letní. Taky je tu možnost nevozit náhradní pneumatiku vůbec. „Pro mnoho lidí je pohodlnější spolehnout se na kvalitní autoasistenční službu. Její operátoři jsou k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnů, a na vámi požadované místo vyšlou technika nebo zařídí odtah auta do nejbližšího servisu. Především během zimních měsíců se jedná o neocenitelnou pomoc,“ říká Mariana Pitráková, vedoucí kamenné pobočky YesPojisteni.cz v pražském Máji.
U zimních pneumatik jsme zvyklí na jejich označení M+S (Mud+Snow, resp. Matsch+Schnee). Zatímco v Česku se toto označení používá dál, na Slovensku a v Německu už pneumatiky s tímto označením za zimní nepovažují. Od října jsou v obou zemích přípustné v zimě jedině pneumatiky s alpským symbolem, který zobrazuje vločku v hoře (možná je i varianta zobrazující současně označení M+S a alpský symbol, samotné M+S už ale nestačí). Důvodem jsou přísnější předpisy uplatňované pro takto označené pneumatiky.
Německý deník Bild upozorňuje, že např. ve městě Flensburg na severu země, ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko, budou policisté pokutovat nesprávné obutí v zimních podmínkách částkou 60 euro. Německý autoklub k tomu dodává, že nová pravidla – a z nich vyplývající postihy – se týkají i řidiček a řidičů aut se zahraniční poznávací značkou.
I když hloubka dezénu může být u zimních pneumatik dostatečná, mějte na paměti, že i tak se v průběhu let opotřebovávají a přicházejí o vlastnosti zajišťující vaši bezpečnou jízdu. Doporučení německého autoklubu proto zní – zimní pneumatiky vyměňte nejpozději po osmi letech. U letních pneumatik je ta hranice 10 let.