Získání řidičského průkazu na auto bývá pro mladé chlapce a dívky přelomovou životní událostí. A je to zároveň moment, na který často s odstupem let v pozdní dospělosti všichni vzpomínáme. V jakém autě jsme absolvovali autoškolu, jaký byl instruktor nebo instruktorka, co se nám (ne)povedlo u zkoušky z praktické jízdy. S novelou zákona o silničním provozu dostali možnost získat řidičské oprávnění pro skupinu B i sedmnáctiletí žadatelé (režim L17). Za určitých podmínek, samozřejmě. Za kterých a které pojišťovny k nim při uzavírání povinného ručení přistupují jako k dospělým?
Ministerstvo dopravy předpokládá, že v horizontu několika let využije režim L17 zhruba třetina všech řidiček a řidičů, kteří si v současné době dělají řidičský průkaz v 18 letech. K této prognóze vede resort zkušenost německých úřadů. Navíc se v zemích, kde už podobné programy fungují, ukazuje pozitivní dopad tohoto přístupu na bezpečnost v automobilovém provozu.
Mládí vpřed. S nabytými zkušenostmi v režimu L17
Tradičně bývají ti nejmladší za volantem skupinou, která je riziková, ale zároveň ohrožená. Podle statistik BESIPU zaviní řidiči mající praxi kratší než dva roky 11 % všech dopravních nehod, které se během roku na českých silnicích stanou. Přitom ale podíl těch začínajících činí na celkovém počtu řidičů pouhá 3 %.
Jak připomíná tuzemská Asociace autoškol, přínosů systému L17 je hned několik. Díky jízdám v autoškole a následně s mentorem ujedou sedmnáctiletí šoféři daleko víc kilometrů a za volantem stráví „v tréninku“ podstatně více hodin. Pro srovnání – v autoškole absolvují nejčastěji 28 hodin, v systému L17 je to přes 300 hodin. Tím pádem nabírají mladí motoristé více zkušeností, jsou zdatnější, připravenější a motivovanější.
Nastartovaný motor i mentor
Důležitou roli hrají v režimu L17 mentoři. Pouze v jejich doprovodu mohou totiž sedmnáctileté řidičky a sedmnáctiletí řidiči vyjet na silnice. Mentor ovšem musí splňovat několik podmínek:
- mít řidičský průkaz pro skupinu B nejméně 10 let, z toho posledních 5 let nepřetržitě
- nemít žádný trestný bod v bodovém hodnocení
- nemít zadržený řidičský průkaz
- být zapsán v Evidenční kartě řidiče v režimu L17
Zákon říká, že v registru řidičů mohou být zapsáni maximálně 4 mentoři sedmnáctiletého řidiče. „Systém L17 umožňuje zkušeným mentorům předávat své řidičské zkušenosti mladým začínajícím řidičům a výrazně tak přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Mladý řidič získává první zkušenosti z reálného provozu pod dohledem řidiče, který už má něco odřízeno, často se navíc jedná o jeho rodiče,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Mladistvý jako pojistník? Jak kde
Jak už jsme psali dříve, odpovědnost za uzavření povinného ručení přešla s novou legislativou z vlastníka na provozovatele. V tom u sedmnáctiletých řidiček a řidičů není problém. I oni mohou vlastnit a provozovat vůz. Ale může být nezletilý řidič pojistníkem? Jinými slovy – může uzavřít s pojistitelem pojistnou smlouvu? Tady se pojišťovny v pohledu na věc rozcházejí.
Podle zjištění serveru Mesec.cz se mezi subjekty v pojišťovnictví, které sedmnáctileté pojistníky přijímají, řadí:
Mladé řidičky a mladí řidiči si tak coby pojistníci mohou začít vyjíždět slevy na povinném ručení a čerpat bonusy pro havarijní pojištění. A to je další motivující prvek v jejich šoférských začátcích.
Podrobnější informace k povinnému ručení a havarijnímu pojištění, stejně jako k nabídkám jednotlivých pojišťoven najdete zde.
Přejeme šťastnou cestu všem – na věku v tomto přání skutečně nezáleží.