Začátek letošního dubna nabídnul tradičně aprílové žertíky a netradičně vysoké teploty. A ve světle slunečných dnů jsme přivítali nejenom horké jaro, ale také nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten – kromě jiného – mění pojistné limity i definici vozidla a jeho provozu. Zákon vychází z evropského práva, z tzv. „pojistné motorové směrnice“. Některé novinky už jste možná zaznamenali, jiné vás třeba minuly. Pojďme si tedy ty nejzásadnější shrnout.
Zákonné pojištění odpovědnosti i pro koloběžky
Pro účely povinného ručení se jako vozidlo chápe motorové vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohybem, které:
- má maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h
- má maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a provozní hmotnost vyšší než 25 kg
Tím pádem musejí mít nově povinné ručení i některé typy elektrokoloběžek, segwaye, sněžné skútry, rolby nebo třeba zahradní traktůrky. Zákon samozřejmě pamatuje na to, že zahradní traktůrek využíváme povětšinou na svých pozemcích a zahradách. Za těchto okolností povinnost pojištění odpovědnosti nevyžaduje. Vyžadoval by ho ale za předpokladu, že byste potřebovali s traktůrkem jezdit i po veřejných pozemních komunikacích.
Možná vás napadá, jak je to s elektrokoly. Správná otázka. Milovníci elektro cyklistiky, kterých je v Česku čím dál tím víc, si mohou oddechnout. U elektrokol je totiž motor jen (vítaným) pomocníkem při šlapání. Nejedná se o výhradně mechanický pohyb. Propojení lidské síly a elektrické energie se proto obejde bez nutnosti mít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Povinné ručení jde za tím, kdo s autem skutečně jezdí
Nikoliv vlastník (jako v minulosti), ale provozovatel. Ten nyní podle zákona nese odpovědnost za uzavření pojištění. Provozovatel a vlastník mohou být dvě různé osoby, zároveň se může jednat o jednoho a toho samého člověka. Provozovatel vozidla také bude čelit následkům, pokud povinné ručení nesjedná. Pokuta může dosáhnout až 50 tisíc korun.
Vyšší pojistné limity
Důležitou změnou je zvýšení minimálních limitů pojistného plnění. Než zákon nabyl účinnosti, odpovídal limit pojistného plnění 35 milionům korun. Nyní je to 50 milionů, a to jak při újmě na zdraví (vztahuje se na každého poškozeného), tak při škodě na majetku (bez ohledu na počet poškozených).
Jestli vám teď problesklo hlavou, co dělat, když jste uzavřeli pojistnou smlouvu ještě za „starých“ limitů, nemusíte si dělat starosti. Automaticky se vám navýšily. A je dost možné, že vaše pojišťovna už je měla navýšené mnohem dřív.
Provoz vozidla? Auto může i stát
Zásadní úpravou je i definice provozu vozidla. Tím se rozumí „jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda vozidlo stojí nebo je v pohybu. Není-li zřejmé, v jaké funkci bylo vozidlo v době vzniku škodné události použito, má se za to, že bylo použito jako dopravní prostředek.
To znamená, že pojištění odpovědnosti pokrývá i škody vzniklé například tak, že řidič odstaví auto, které se stává překážkou v provozu. A nezáleží na tom, jestli řidičovo jednání je, nebo není úmyslné. Výjimku tvoří případ, kdy vozidlo neslouží jako dopravní prostředek, ale jako pracovní stroj.
Další změny na obzoru
Stejně jako jiná odvětví, také správa pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se digitalizuje. Od 1. října 2024 se bude pojištění platit i evidovat online. Policisté si ho budou moci zkontrolovat kdykoli bez toho, aniž byste jim museli ukazovat zelenou kartu. Tu ale využijete v zahraničí, kde bude dál sloužit jako doklad o pojištění.
Další detaily k povinnému ručení najdete zde.