Létání vám může cestování značně usnadnit, ale i pěkně zkomplikovat. Není výjimkou, že se cestujícím ztratí zavazadla nebo zpozdí, či dokonce zruší let. Přečtěte si, co vám za takových situací může pomoci.
Co je to pojištění zpoždění letu?
Jak už z názvu vyplývá, pojištění zpoždění letu se vztahuje na situace, kdy se let, který máte zakoupený, zpozdí. Podmínkou pro výplatu pojistného plnění je však zpoždění letu o určitý počet hodin – zpravidla minimálně o 6 hodin od plánovaného času vašeho odletu.
Pojištění zpoždění letu se obvykle sjednává v rámci cestovního pojištění. Běžně je součástí rozšířených balíčků. U základního balíčku si ho ale musíte sjednat jako připojištění navíc.
Co kryje pojištění zpoždění letu?
Pokud se váš let zpozdí o minimální stanovený počet hodin, vznikne vám nárok na výplatu pojistného plnění ze strany pojistitele. Z pojištění zpoždění letu se běžně hradí náklady na:
- občerstvení,
- základní hygienické potřeby,
- ubytování,
- dopravu,
- jiné vynaložené náklady, které vznikly v souvislosti se zpožděním a čekáním na nový či opožděný spoj.
Pojištění se vždy sjednává s určitým limitem plnění, tedy maximální částkou, kterou vám pojistitel v případě pojistné události vyplatí.
- Obvyklé výluky z pojištění
Výluky z pojištění definují případy, kdy vám pojistitel pojistné plnění neposkytne, ač ke zpoždění letu skutečně došlo.
Výluky z pojištění mohou být různé. Zpravidla k nim ale patří takové zpoždění letu, o kterém jste jako cestující dostali zprávu alespoň 24 hodin před registrací (například zpoždění kvůli stávce). Dále se pojištění zpoždění letu typicky nevztahuje na případy, kdy se pojištěná osoba řádně a včas nedostavila k registraci (check-in).
Co se týče úhrady vynaložených nákladů, pojistka nekryje výdaje za alkoholické nápoje či tabákové výrobky. Zároveň pojištění zpoždění letu obvykle nepokrývá vedlejší škody, které vám vznikly v souvislosti se zpožděním letu.
Pojištění zpoždění letu na českém trhu
V následujícím přehledu se zaměříme na nabídku a podmínky pojištění zpoždění letu jednotlivých pojišťoven.
- ČPP
Česká podnikatelská pojišťovna nabízí pojištění zpoždění letu jako připojištění k cestovnímu pojištění.
Pokrývá vynaložené náklady na ubytování a stravu po dobu čekání na let. Vztahuje se však pouze na lety na pravidelné lince, které se zpozdí alespoň o 6 hodin. Maximální limit pojistného plnění závisí na délce letu:
- 6 až 10 hodin – 1 000 Kč,
- 11 až 15 hodin – 2 000 Kč,
- 16 až 20 hodin – 3 000 Kč,
- 21 až 25 hodin – 4 000 Kč,
- 26 až 30 hodin – 5 000 Kč.
Podmínkou vyplacení pojistného plnění je předložení písemného potvrzení o zpoždění letu od dopravce.
- INTER PARTNER ASSISTANCE
INTER PARTNER ASSISTANCE má v nabídce produkt „Pojištění cestování letadlem“, který se vztahuje na:
- zpoždění letu,
- zrušení letu,
- ztrátu či zpoždění zavazadel.
Pojištění pokrývá náklady na:
- občerstvení,
- hygienické prostředky,
- náklady na oblečení (v případě zpoždění zavazadel),
- náklady na dopravu do místa náhradního letu (při zrušení či zpoždění letu).
Podmínkou vyplacení pojistného plnění je zpoždění letu alespoň o 6 hodin.
- Uniqa pojišťovna
U Uniqa pojišťovny je pojištění zpoždění letu součástí cestovního pojištění, konkrétně všech pěti tarifů:
- L5,
- K5,
- K15,
- K25.
Maximální výše pojistného plnění neboli odškodnění za zpoždění letu činí 5 000 Kč.
- Slavia pojišťovna
U Slavia pojišťovny je pojištění zpoždění letu součástí cestovního pojištění. Pokrývá však pouze zpoždění naplánovaného letu.
Za každých pět po sobě jdoucích hodin zpoždění vám pojišťovna vyplatí 1 000 Kč. Maximální výše odškodnění za zpoždění letu přitom činí 5 000 Kč.
Pojištění nekryje zpoždění nepravidelného (charterového) letu. Dále se pojištění nevztahuje na případy, kdy pojištěná osoba zmeškala let vlastním zaviněním (například u sebe neměla cestovní doklady). A nepokrývá zpoždění kvůli stávce či jinému opatření, které bylo známo již před plánovaným termínem odletu.
- Pojišťovna VZP
U Pojišťovny VZP se pojištění zpoždění letu ukrývá v produktu „Pojištění zpoždění dopravního prostředku“, který je součástí cestovního pojištění. Vztahuje se na zpoždění odjezdu, odletu či odplutí dopravního prostředku, na který jste již měli zakoupenou jízdenku/letenku.
Při zpoždění, které trvalo nejméně 6 hodin, vám pojišťovna proplatí náklady na:
- ubytování,
- stravování,
- úschovu zavazadel.
Limit plnění si volíte sami:
- Basic – 3 000 Kč,
- Comfort – 4 000 Kč,
- Excelent – 5 000 Kč.
Podmínkou pro výplatu pojistného plnění je, že zpoždění způsobily přírodní živly či sám dopravce, zpoždění nebylo známo dostatečně dopředu a zároveň nešlo o charterový (nepravidelný) let.
- ČSOB Pojišťovna
Pojištění zpoždění letu je u ČSOB Pojišťovny automaticky zahrnuto do cestovního pojištění ve variantě označené jako „Pro náročné cestovatele“. Vztahuje se na lety zpožděné nejméně o 6 hodin, které neovlivnila stávka či provozní důvody ohlášené v den či před dnem registrace.
Pojištění kryje náklady na:
- občerstvení,
- stravování,
- úschovu zavazadel,
- nutnou přepravu a ubytování (přepravu a ubytování však musí schválit pojišťovna).
Vyloučeny jsou případy, kdy musel být let zrušen kvůli nařízení místní autority.
Pojištění zrušení letu vám sice včasný odlet nezaručí, může vám ale v případě potřeby cestu značně usnadnit. Sjednejte si pojištění zpoždění letu snadno pomocí naší online kalkulačky cestovního pojištění.
Zajímavost:
Pojistit se můžete i pro případ únosu letadla. Například ČPP vám vyplatí až 10 000 Kč, pokud předložíte potvrzení dopravce o únosu letadla a o době jeho trvání.