Jelikož se mezi motorová vozidla řadí dle zákona i motocykly, je povinností každého řidiče, jenž hodlá s motorkou vyjet na pozemní komunikaci, sjednat si povinné ručení.
Co je to povinné ručení na motorku?
Povinné ručení je pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, přičemž se vztahuje i na motocykly. Povinné ručení na motorku má zcela shodný princip s povinným ručením automobilu. V případě způsobení škody pojištěným motocyklem bude pojišťovnou vyplaceno odpovídající pojistné plnění osobě, které škoda vznikla.
Výše pojistné částky v rámci povinného ručení na motorku je kalkulována na základě stáří vozidla a objemu motoru – čím větší objem vozidlo má, tím vyšší je i pojistná částka. Dalšími důležitými aspekty určujícími cenu povinného ručení jsou značka, typ a výkon motocyklu. K základním službám lze přidat i služby doplňkové.
- Asistenční služby
Asistenční služby vám jsou k dispozici na telefonu, kdykoli potřebujete, operátoři vám poskytnou radu či pomoc ohledně vašeho vozidla.
- Odcizení zavazadel
S připojištěním proti odcizení zavazadel máte nárok na náhradu škody v případě odcizení, poškození či úplného zničení zavazadel.
- Poškození vozidla zvěří
Nečekaný střet se zvěří je častou příčinou havárií, kterou kryje tento druh připojištění.
- Živelní pojištění
Živelní pojištění hradí škodu způsobenou přírodními živly (pád stromu, kroupy, povodně a podobně).
- Úrazové pojištění
Úrazové pojištění zajišťuje peněžní náhradu léčebných výloh v případě nehody na komunikacích, týká se přitom jak řidiče, tak i ostatních členů posádky.
Další aspekty určující cenu pojištění
Co se týče údajů o pojistníkovi, pojistitel potřebuje znát zejména jeho věk, neboť zpravidla platí, že čím mladší pojistník či provozovatel motorky, tím rizikovější pro pojišťovnu bude, a tento fakt se promítne i do ceny pojištění. Mezi další faktory ovlivňující cenu pojištění patří i bydliště pojistníka či vlastníka vozidla. V některých oblastech může statisticky docházet k většímu počtu pojistných událostí (většinou se jedná o větší města či metropole), kde je oproti menším obcím provoz hustý a chaotický.
Bonusy aneb Jak získat nejlevnější povinné ručení na motorku?
Posledním faktorem, jenž může povinné ručení na motorku výrazně zlevnit, je počet nasbíraných bonusů. Toto se týká obzvláště těch řidičů, kteří povinné ručení na motorku již měli a nyní chtějí přejít k jinému, momentálně výhodnějšímu pojistiteli. Při přechodu do jiné pojišťovny se počet nasbíraných bonusů zcela zachová – čím více jich pojistník má, tím bude povinné ručení na motorku levnější.
Limit pojistného plnění
Pokud si sjednáváte povinné ručení na motorku, základním údajem, na který byste měli dbát, je limit pojistného plnění. Ten označuje nejvyšší částku pojistného plnění, která vám v případě konkrétní události může být pojistitelem vyplacena. Pokud výlohy spojené se způsobenou škodou přesáhnou tuto stanovenou hranici, zbylou částku budete muset doplatit sami. Výše povinného ručení se odvíjí od výše dohodnutého limitu pojistného plnění.
TIP: K povinnému ručení si můžete sjednat také havarijní pojištění na motocykl, které kryje škodu, již způsobíte sami sobě vlastním zaviněním, nebo škodu způsobenou neznámým pachatelem (například poškrábání vozidla).
Sezónní pojištění motocyklu
Pod pojmem sezónní pojištění si lze představit speciálně koncipovaný pojistný produkt, jenž je platný pouze na předem určené období. Zájemce o pojištění si při sjednání zvolí měsíce, během nichž hodlá motocykl využívat, a za každý měsíc, který si nevybere, mu bude náležet speciální sleva na pojištění. Pokud tak například jezdíte na motorce pouze v letních měsících, můžete si sjednat povinné ručení na motorku pouze na červen, červenec a srpen a získat tak slevu za devět měsíců pojištění.
- Nehoda mimo pojištěné měsíce
Pokud si však sezónní pojištění budete sjednávat, musíte počítat s tím, že v případě způsobení újmy v nepojištěných měsících budete vzniklou škodu hradit ze svého.
Zajímavost: Věděli jste, že motorka brzdí hůře než automobil? Je to kvůli menší styčné ploše pneumatik s vozovkou – styčná plocha obou kol je velká zhruba jako u jednoho kola osobního auta. Zatímco automobil brzdí ze stokilometrové rychlosti na suchu a letních pneumatikách na cca 38 metrech (sportovní vozy i na méně než 35 metrech), motocykl to zvládne nejlépe na 40 metrech. Na mokru se rozdíl samozřejmě ještě o něco zvětšuje.