(Přehledná AETR tabulka a nařízení č. 561/2006 níže v článku.)
Foto: Unsplash.com
Co je AETR?
AETR je Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (z francouzského Accord européen sûr les transports routiers). Tato dohoda vymezuje kupříkladu věkové či profesní požadavky na osádky, ale především maximální dobu řízení a četnost povinných přestávek v průběhu jízdy. AETR se využívá pro mezinárodní dopravu.
Co je nařízení č. 561/2006?
Nařízení č. 561/2006 je ustanovení týkající se dopravy v rámci území Evropské unie, které je platné od roku 2007. Podle čl. 2 odstavce 2 a 3 nařízení č. 561/2006 se tato pravidla vztahují na silniční dopravu bez ohledu na zemi, v níž bylo vozidlo registrováno, vykonávanou výhradně v zemích EU nebo mezi zeměmi, jež jsou smluvními stranami Dohody o Evropském hospodářském prostoru (jedná se o země jako Švýcarsko, Island, Lichtenštejnsko a Norsko). Nařízení č. 561 se využívá pro dopravu po EU.
Na koho se AETR a nařízení č. 561/2006 vztahuje?
AETR a nařízení č. 561/2006 se vztahuje na nákladní vozidla, jejichž hmotnost včetně návěsu překračuje 3,5 tuny. Nařízení platí i pro vozidla, která jsou svou konstrukcí nebo trvalou úpravou určena k přepravě více než devíti osob, a to včetně řidiče (například autobus). Maximální doba, po kterou má řidič povoleno sedět za volantem, se rozděluje na dobu týdenní a denní. Oba stanovené časy je nutné dodržovat a nakládku a vykládku limitům přizpůsobovat.
Týdenní doba řízení
- Během jednoho týdne nesmí doba strávená za volantem překročit 56 hodin.
- Během dvou týdnů nesmí celková doba přesáhnout 90 hodin.
Příklad:
Pokud první týden na cestě najedete 40 hodin, následující týden smíte ujet pouze dalších 50. Třetí týden je hodinové maximum opět 40 hodin.
Denní doba řízení
- Denní doba řízení nesmí přesáhnout 9 hodin. Dvakrát v týdnu ale může být prodloužena na hodin 10.
Týdenní doba odpočinku
- Během jednoho týdne je řidič povinen strávit nejméně 45 hodin odpočinkem. Tuto odpočinkovou dobu lze zkrátit na 24 hodin, a to za podmínky, že ji koncem třetího týdne od této pauzy dorovná. Dorovnání by mělo být provedeno tak, že budete stát 45 hodin v kuse plus počet hodin, které musíte dorovnat do předešlé, zkrácené pauzy.
Příklad:
Pokud si první týden na cestě odpočinete 30 hodin, následující týden jste povinni strávit odpočinkem 45 hodin. Poslední týden dodržíte stanovených 45 hodin plus dalších 15 z týdne prvního.
Denní doba odpočinku
- Každých 24 hodin musí řidič využít denní dobu odpočinku – to je 11 hodin. Třikrát do týdne ji však může zkrátit na hodin 9. Mezi dvěma týdenními dobami odpočinku smí řidič využít nejvýše tři zkrácené denní doby.
Bezpečnostní přestávky během jízdy
Bezpečnostní přestávka během jízdy nastává každé 4,5 hodiny a trvá 45 minut (to neplatí v případě, když začíná doba odpočinku). Bezpečnostní přestávka může být nahrazena přestávkou o délce 15 minut, po které ale následuje přestávka 30 minut.
Foto: Unsplash.com
Srovnání AETRu a nařízení č. 561/2006
AETR | Nařízení č. 561/2006 | |
Týdenní doba řízení | Nesmí překročit 56 hodin. | |
Denní doba řízení | Nesmí překročit 9 hodin. Může být dvakrát v týdnu prodloužena na 10 hodin mezi dvěma odpočinky. | |
Celková doba řízení | Ve dvou po sobě jdoucích týdnech lze řídit maximálně 90 hodin. | |
Pracovní doba za týden | Dle nařízení vlády je týdenní pracovní doba 48 hodin. Může být prodloužena na maximálně 60 hodin. | |
Týdenní doba odpočinku | Musí být minimálně 45 hodin. | |
Denní doba odpočinku | Po ukončení každé denní doby řízení následuje odpočinek 11 hodin. | |
Zkrácená doba odpočinku | Minimálně 24 až 36 hodin podle místa odstavení vozidla. Vyrovnání do konce třetího následujícího týdne. | Minimálně 24 hodin s vyrovnáním do konce třetího následujícího týdne. |
Denní doba odpočinku pro dva řidiče | Musí být 8 hodin během každých 30 hodin jízdy. | Musí být minimálně 9 hodin během každých 30 hodin. Kromě první hodiny jízdy musí být druhý řidič přítomen. |
Rozdělení denní doby odpočinku | V případě prodloužení odpočinku na minimálně 12 hodin lze rozdělit na nejvýše tři úseky. Z toho jeden z úseků musí být alespoň 8 hodin. | V případě prodloužení odpočinku na minimálně 12 hodin lze rozdělit do dvou úseků. První úsek minimálně tři hodiny. Druhý úsek minimálně 9 hodin. |
Zkrácení denní doby odpočinku | Lze zkrátit maximálně třikrát týdně, a to až na 9 hodin. Do konce týdne musí dojít k vyrovnání odpočinku. | Lze zkrátit maximálně třikrát týdně, a to až na 9 hodin, a to mezi dvěma týdenními odpočinky. K vyrovnání nedochází. |
Bezpečnostní přestávka během jízdy | Po 4,5 hodiny jízdy povinná přestávka 45 minut. Lze rozdělit na kratší, nejméně 15 minut trvající úseky. | Po 4,5 hodiny jízdy povinná přestávka 45 minut. Lze rozdělit na dvě části: nejprve 15 minut a poté 30 minut. |
Začátek týdenního odpočinku řidiče | Po maximálně šesti denních dobách řízení (dvanácti denních dobách řízení, pokud se jedná o mezinárodní osobní příležitostnou dopravu). | Nejpozději po šesti 24hodinových časových úsecích od předchozího týdenního odpočinku. |
Povinnost předložení záznamových listů ke kontrole | Předkládá se ze současného týdne a posledního dne toho předcházejícího. | Předkládá se ze současného dne a k tomu z dalších 28 předchozích kalendářních dní. |
AETR tabulka s nařízením č. 561/2006 ke stažení zde.
Sankce za porušení dodržování AETRu
Porušení povinných přestávek a přesáhnutí doby jízdy je trestáno přestupkovým řízením a následnou sankcí. V některých zemích může porušení doby odpočinku nebo denní doby jízdy znamenat také trestný čin. V každém případě nepodceňte sjednání havarijního pojištění.