Zimní pneu nazujte, jakmile se ochladí
Paragraf 40a zákona 361/2000 Sb. mluví jasně – řidič musí použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, jestliže je v tomto období na silnici souvislá vrstva sněhu, námrazy či ledu nebo podobný stav vozovky hrozí kvůli počasí. Teplý listopad tedy můžete zvládnout ještě na letních pneumatikách, s přibližujícím se ochlazením a hrozícími mrazy byste však měli vyhledat pneuservis či vzít nářadí do ruky sami.
Na letních pneumatikách se jízda v zimním období nejen nepřipouští, je také velmi nebezpečná. Zimní pneu byste měli nazout, jakmile teplota klesne pod 7 °C – guma do zimy totiž lépe přilne k silnici a vylepší ovladatelnost auta.
Existují ale i místa, kde musíte mít zimní výbavu nehledě na roční období. Tyto úseky poznáte podle značky Zimní výbava (příkazový modrý typ s ikonou automobilu a sněhové vločky), kterou někdy doplňuje dodatková tabulka upravující časovou povinnost přezutí na zimní pneu.
Celoročně a bez přezouvání? Jde to
Může vás napadnout, že se neoblíbenému přezouvání vyhnete celoročním využíváním zimních pneumatik. Na těch sice můžete jezdit i v létě (legislativa to nezakazuje), s teplejším počasím však ztrácí na funkčnosti. Rychleji se opotřebovávají, guma vhodná do mrazu se přehřívá, měkne a při jízdě se může projevovat hlukem a vyšší spotřebou vozu. Kromě toho má zimní pneumatika delší brzdnou dráhu, se kterou musíte s ohledem na bezpečnost předem počítat.
Před sezónní výměnou pneumatik vás zachrání celoroční typ gum. Na celoročních pneumatikách můžete jezdit v zimě i v létě, jen si pohlídejte, že v zimním období dezén dosahuje alespoň povinných 4 mm. Tyto gumy sice zajišťují dobrou ovladatelnost auta za vysokých i nízkých teplot, specializované pneumatiky do různých období však plní svou funkci samozřejmě lépe.
Hloubku dezénu určuje zákon podle období
Před každým přezutím byste měli zkontrolovat vzorek pneumatiky. Určitě nenazouvejte na auto letní pneumatiky s dezénem nižším než 1,6 mm, u zimní verze jsou hraniční přípustnou hloubkou 4 mm. Hlubší rýhy pomáhají odvádět od pneumatiky vodu a tající sněhovou kaši, zlepšují také záběr kol na sněhu.
Příliš sjetá guma nezajistí dokonalou ovladatelnost auta a vy se tak vystavujete zbytečnému riziku nehody. Pneumatiky s mělkým dezénem mají delší brzdnou dráhu, hůře přilínají k vozovce a v neposlední řadě jsou důvodem k až dvoutisícové pokutě. Pokud by policista usoudil, že jste svou jízdou na velmi ojetých pneumatikách ohrozili bezpečnost provozu, hrozí vám ve správním řízení pokuta až 10 000 Kč a zákaz řízení až na 1 rok. Nehledě na to, že pokud způsobíte nehodu autem v nevhodném „obutí“, pojišťovna vám nemusí nic vyplatit.
TIP: Věděli jste, že si gumy můžete pojistit? Pojištění pneumatik pro osobní motorová vozidla se většinou sjednává k havarijnímu pojištění. Pojišťovna vám pak proplatí škodu při odcizení gum, jejich poničení vandaly nebo při poškození v běžném provozu. Více zjistíte v našem článku Pojištění pneumatik.
Neudělejte chybu při výměně pneumatik
Až budete přezouvat gumy na zimu, vyměňte je u všech 4 kol – u osobních aut do 3,5 t je to povinné. Pneumatiky byste také měli používat nanejvýš 4 roky, pak už bývá materiál unavený a hrozí vyšší riziko poničení. Proto je nákup bazarových pneumatik s nejistou historií rizikem. Vždy myslete v první řadě na bezpečnost a nesnažte se ušetřit na něčem, na čem závisí váš život.