V tomto článku si přiblížíme pojistný produkt pojišťovny Kooperativa, jenž se nazývá Pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, nebo také zkráceně – povinné ručení Kooperativa.
Na co se vztahuje povinné ručení Kooperativa pojišťovny?
Jak již název pojistného produktu napovídá, jedná se o škodové pojištění, které má za úkol, dle pojistných podmínek a zákona č.168/1999 Sb, nahradit újmu, kterou jste jiné osobě provozem svého vozidla způsobili.
Toto pojištění se většinou sjednává na dobu neurčitou (pokud není ujednáno jinak) a den počátku pojištění je pevně určen v pojistné smlouvě. Pokud není datum počátku ve smlouvě uvedeno, platí, že pojištění odpovědnosti vzniká dnem následujícím po dni uzavření pojistné smlouvy. Pojistné se poté hradí za jednotlivá pojistná období, přičemž délka jednoho pojistného období obvykle činí dvanáct měsíců.
TIP: Kooperativa pojišťovna nabízí jedno z nejlepších povinných pojištění vozidel v České republice. Využijte této nabídky a porovnejte si zdarma nabídku na povinné ručení Kooperativa online.
Kooperativa povinné ručení a jeho výhody
Kooperativa povinné ručení nabízí zejména v balíčku ,,Namíru“, který je možné sjednat v několika různých variantách. Komplexní pojištění vozidla Namíru umožňuje, že v rámci jednoho pojistného produktu je nabízeno povinné ručení v kombinaci s havarijním pojištěním. Klient si může vybrat mezi následujícími pojistnými limity:
- 35 mil./35 mil.
- 70 mil./70 mil.
- 100 mil./100 mil.
- 150 mil./150 mil.
Jedná se o limity pojistného plnění na škodu způsobenou na majetku a škodu na zdraví. Povinné ručení Kooperativa v této variantě umožňuje přizpůsobení pojištění svým potřebám, přičemž klient si vybere i rozsah pokrytí havarijního pojištění a rozsah asistenčních služeb. Asistenční služby jsou nabízeny ve variantách: Standard, Plus a Super.
Proč si sjednat povinné ručení Kooperativa pojišťovny u nás?
S Kooperativa pojišťovnou úzce spolupracujeme a máme pro vás vyjednané ty nejlepší ceny za povinné ručení a havarijní pojištění.
Co je to systém BONUS/MALUS?
Tímto systémem se pojistitel (pojišťovna Kooperativa) snaží zohlednit škodný průběh sjednaného povinného ručení. Za bezeškodný průběh postupujete ve směru bonusu a získáváte slevy na pojistném, naopak za každou rozhodnou událost postupujete ve směru malusu, což se projeví přirážkou k pojistnému.
Stupeň bonusu či malusu se vždy stanovuje k prvnímu dni každěho dalšího pojistného období. Pro určení bonusu u povinného ručení je tedy důležitá rozhodná doba pojištění, neboli doba nepřerušeného trvání pojištění. Na počátku pojištění stanoví rozhodná doba 0 až 11 měsíců a není zde žádný bonus nebo malus. Avšak po 12 až 23 měsících bezeškodného průběhu (stupeň B1) činí bonus již 5 procent. Za každou rozhodnou událost se v systému Bonus/Malus posunete o 2 stupně dolů, čímž přicházíte o nabytou výši slevy.
Co znamená rozhodná událost?
Pro účely systému BONUS/MALUS se rozhodnou událostí rozumí pojistná událost, za níž pojistitel v rámci pojištění odpovědnosti poskytl pojistné plnění.
Rozhodnou událostí není pojistná událost která nastala při neoprávněném užívání vozidla nebo v době, kdy bylo vozidlo prokazatelně dáno do opravy.
Jak funguje sleva Důvěra?
V rámci pojištění odpovědnosti od Kooperativa pojišťovny lze sjednat i speciální slevu na pojistném, a to na dobu 36 měsíců od počátku pojištění. Tato sleva Důvěra a její výše však musí být výslovně uvedeny v pojistné smlouvě, aby se sleva na pojistném mohla využít. Po dobu 36 měsíců vám tato sleva umožňuje mít exkluzivní cenu pojištění, avšak nastala li v této době rozhodná událost, právo na slevu Důvěra zaniká od jejího počátku a pojistník musí pojistiteli rozdíl na pojistném doplatit. Předpokladem pro využití této slevy je tedy bezeškodný průběh pojištění, a to po dobu alespoň těchto 36 měsíců.
Důležité je taktéž si pamatovat, že i v případě pokud nedošlo k žádné rozhodné události, právo na slevu Důvěra zaniká, pokud se pojištění odpovědnosti vozidla stalo součástí flotily.
Jaké jsou dodatečné slevy na povinné ručení?
Kooperativa povinné ručení nabízí s dodatečnou slevou v případě, že jsou splněny některé ze stanovených podmínek. V případě, že je sjednáváno u pojišťovny Kooperativa povinné ručení s roční frekvencí platby, bude konečná cena pojištění zvýhodněna slevou ve výši 5 procent. Dále pokud již klient má nějaké pojištění u této pojišťovny sjednáno, získá dodatečnou slevu na povinném ručení ve výši 8 procent.
Co potřebuji pro sjednání povinného ručení od pojišťovny Kooperativa?
Pro správné stanovení pojistného jsou důležité jak údaje o vozidle, tak i informace o samotném pojistníkovi. Nejprve musíte správně uvést druh vozidla a druh jeho použití, tedy zdali je vozidlo určeno k nějaké podnikatelské činnosti, sběratelským účelům, nebo jej používáte běžně v osobním životě. Dále je nutné vozidlo specifikovat dle jeho značky, modelu, objemu a výkonu motoru a následně i roku výroby. Toto jsou údaje, které tedy lze lehce vyčíst z technického průkazu.
Pro účely pojištění je pro pojistitele taktéž důležité vědět doplňující informaci o pojistníkovi- zdali je to osoba samostatně výdělečně činná, právnická osoba, nebo fyzická osoba a dále její jméno, věk, adresu a kontaktní údaje. Pokud osoba vlastníka či provozovatele vozidla nejsou shodné s osobou pojistníka, je nutné do smlouvy uvést informaci i o této osobě.
Jedním ze zásadních faktorů tvořících cenu pojištění je také počet bonusů či malusů.
Povinné ručení pojišťovny Kooperativa lze lehce sjednat online a zaplatit platební či kreditní kartou. V tomto případě se vám zelená karta odešle ihned na vámi zadanou emailovou adresu a její originál obdržíte během několika dní poštou.
Mohu povinné ručení Kooperativa sjednat i pro jinou osobu?
Pokud pojistník sjednává pojistnou smlouvu vztahující se na pojistné nebezpečí třetí osoby, jedná se o pojištění cizího pojistného nebezpečí. V tomto případě je povinností pojistníka pojištěného s obsahem pojistné smlouvy důkladně seznámit.
Co mám dělat v případě škodné události?
Pojištěná osoba je v případě škodné události povinna o této skutečnosti neprodleně informovat pojistitele, detailně popsat za jakých okolností k pojistné události došlo a řídit se dalšími pokyny pojistitele. Pokud při škodné události došlo ke zranění či usmrcení osob, poškození pozemní komunikace, újmě na majetku třetí osoby nebo újmě na majetku, která převyšuje hranici stanovenou zákonem, je pojištěný taktéž povinen škodnou událost oznámit i Policii České republiky.
Za situace, kdy ke škodné události došlo v zahraničí, musí pojištěný událost oznámit pojistiteli a v případě zranění/usmrcení osob, nebo újmě na majetku třetí osoby, je vždy nutné škodnou událost oznámit i na policii.
Po oznámení škodné události pojistiteli musí být předloženy veškeré doklady týkající se této události (záznam o dopravní nehodě, fotografie.. atd.). Veškeré podklady se předkládají v českém jazyce, v případě jiného jazyka, se doloží jak originál dokumentu tak ověřený překlad do českého jazyka. Překlad na své náklady zajistí pojistník, pojištěný, nebo poškozená osoba.
Jak povinné ručení zanikne?
- Povinné ručení od pojišťovny Kooperativa zaniká v případě uplynutí pojistné doby, pokud bylo pojištění odpovědnosti sjednáno na dobu určitou.
- Dále pojištění zanikne dnem, kdy bude pojistiteli oprávněnou osobou doručeno oznámení změny vlastníka vozidla. To však platí pouze pokud bude tato změna pojistiteli prokázána (např. předložením technického průkazu daného vozidla s uvedením nového vlastníka).
- Zánik pojištění nastane taktéž v případě, kdy je pojistník v prodlení s úhradou pojistného a marně uplyne i dodatečná lhůta k jeho úhradě stanovená pojistitelem.
- V případě odcizení vozidla, bude pojištění odpovědnosti okamžikem odcizení, nebo okamžikem oznámení o odcizení vozidla policii, ukončeno.
- Pojištění odpovědnosti zanikne také v případě trvalého či dočasného vyřazení vozidla z registru silničních vozidel. U přerušeného pojištění z důvodu dočasného vyřazení vozidla dojde k zániku po uplynutí dvanácti měsíců od přerušení, pokud během této doby nebylo pojistníkem zažádáno o obnovení pojištění odpovědnosti.
- Pojistník může pojistnou smlouvu dále ukončit výpovědí, a to k poslednímu dni každého pojistného období, za předpokladu, že výpověď pojistiteli doručí alespoň šest týdnů před koncem daného pojistného období. Pokud tak neučiní, pojištění odpovědnosti zanikne až koncem následujícího pojistného období.
- Další možností pro pojistníka je smlouvu vypovědět do dvou měsíců od jejího sjednání. V tomto případě povinné ručení Kooperativa pojišťovny zanikne po uplynutí osmidenní výpovědní doby.
- V poslední řadě je možná výpověď smlouvy do tří měsíců ode dne oznámení vzniku pojistné události pojistiteli. Zde po uplynutí měsíční výpovědní doby pojištění zanikne.