Kdo z Vás Vážení čtenáři si pamatuje, kdy končí na jeho voze STK? Určitě se Vám někdy stalo, že jste si nebyli jisti platností STK vašeho vozu a raději jste se šli přesvědčit, zda je vaše STK ještě platná. Někdy se stává, že člověk zjistí, že na jeho voze je STK již propadlá a třeba ne dva tři dny, ale i několik měsíců. Co při takovém zjištění je třeba udělat a co Vám případně hrozí?
Co dělat v případě propadlé STK?
Pokud zjistíte, že máte propadlou STK a s vozem i přesto jezdíte, je nutné co nejdříve nechat STK obnovit. Každopádně je třeba přestat vozidlo používat a ideálně ho odstavit mimo veřejnou komunikaci do doby, než STK obnovíte. Veřejnou komunikací se rozumí také například parkoviště před panelovým domem. Pokud tedy vozidlo parkujete na ulici či veřejném parkovišti, stále vám hrozí postih za propadlou STK. Jestliže vozidlo i přes propadlou STK dále používáte, hrozí vám v případě kontroly Policií ČR pokuta za propadlou STK, což ale není rozhodně to nejhorší, co by Vás mohlo potkat.
Propadlá technická v době koronaviru
S nástupem první vlny epidemie COVID-19 vyšlo nařízení Evropské unie (konkrétně nařízení EU č. 2020/698) ohledně ohledně prodložení lhůty (odkladu) platnosti STK. A to konktétně pro období od 1. února do 31. srpna s odkladem až 7 měsíců na vyřízení nové STK. Propadlá technická by něměla vadit ani při cestách do zahraničí. Nařízení se týká také platnost pravidelného školení, profesní způsobilosti a také platnosti řidičských průkazů.
Propadlá STK a platnost pojištění auta
Jestliže se vám totiž podaří při jízdě s vozem, který má propadlou STK způsobit dopravní nehodu, nebude za Vás vaše pojišťovna hradit způsobenou škodu i když budete mít řádně sjednané a uhrazené zákonné pojištění vozidla. Pro platnost povinného ručení je nutné, aby automobil splňoval veškeré podmínky pro provoz na pozemních komunikacích a jednou z těchto podmínek je právě platná STK. Při dopravní nehodě při škodách na majetku mohou jít částky za odškodnění až do statisíců korun, v případě že dojde ke zranění osoby či dokonce k úmrtí při dopravní nehodě, jdou škody až do milionů korun. Jízda s vozidlem bez STK tak může jeho uživatele přijít velice draho.
Jízda s propadlou STK
Jízda automobilem bez platné STK je v případě kontroly odměněna Policií ČR pokutou. Pokuta může být uložena na místě blokově, či ve správním řízení. V případě, že budete s řešením vašeho přestupku za jízdu bez STK souhlasit na místě, je maximální výše udělené pokuty do 2000 Kč. V případě projednání přestupku ve správním řízení může být maximální výše udělené pokuty dva tisíce pět set korun. Ztráty bodů se v tomto případě obávat nemusíte, za tento přestupek nejsou body odečítány.
Toto platí pouze v případě, že vaše vozidlo je technicky v pořádku a neohrožuje svým stavem bezpečnost silničního provozu a je zřejmé, že k propadlé STK došlo spíše zapomětlivostí než tím, že by vozidlo již STK nedostalo. Pokud ovšem vyjedete s automobilem, který bude připomínat vrak a na první pohled bude jasné, že jeho technický stav může ohrozit či dokonce ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, může být udělená pokuta až do výše 10 000 Kč i se ztrátou pěti bodů a možným zákazem řízení až na šest měsíců.
Doprava na STK
Jakmile zjistíte, že nemáte platnou STK, měli byste automobil odstavit mimo veřejnou komunikaci, domluvit si termín prohlídky na vámi vybrané stanici technické kontroly a automobil na daný termín tam dopravit na odtahovém voze, nebo přívěsu. Najdou se však tací řidiči, kteří si s dopravou na STK hlavu příliš nelámou a i přes veškerá rizika, která jsme již popsali, dojedou na STK po vlastní ose.
Co se bude dít na STK
Propadlá STK není při samotné prohlídce nijak na závadu a nijak prohlídku jako takovou neovlivňuje. Samotný stav vašeho automobilu však již ano. STK prohlídky jsou pod čím dál větší kontrolou a jsou kladeny stále větší nároky na technický stav vozů. STK se stále zpřísňuje a je velice dobré mít na technickou kontrolu automobil řádně připravený. Také došlo ke změně, kdy již na vaší SPZ nebudou nalepeny dvě známky o technické kontrole na kterých je vyznačený další termín technické kontroly. Původně byla lepena zelená známka a červená známka, nově je lepena pouze červená známka.
Fotodokumentace a samotná kontrola vozu
Také je technik povinen přímo na STK před zahájením samotné prohlídky vašeho vozidla zřídit fotodokumentaci automobilu a tyto pořízené fotografie nahraje do centrálního informačního systému STK. Při fotografování vašeho automobilu se technik musí povinně zaměřit na výrobní štítek tachometru, VIN a na celkový pohled vašeho automobilu zepředu i zezadu, tak aby bylo zřejmé že jste s automobilem na STK byli osobně přítomni a automobil se na daném středisku fyzicky nacházel.
Protokol o měření emisí
Před samotnou technickou prohlídkou vozidla je třeba mít protokol o měření emisí s kladným výsledkem. Měření emisí provádějí na stejném místě jako vlastní STK. Pokud již máme protokol o měření emisí, můžeme přejít k samotné prohlídce vozu na stanici technické kontroly. Při samotné kontrole se technik zaměří nejdříve na podvozek, řízení, výfuk a únik kapalin. Detailně přistoupí ke kontrole přední nápravy, čepů, řízení a ložisek kol. U výfuku se bude prověřovat jeho těsnost a zda stav výfuku není příliš poškozen korozí. Dále se bude kontrolovat, zda z motoru či převodovky neunikají provozní kapaliny jako je olej a případně chladící kapalina. Technik také zkontroluje stav pneumatik. Další částí vozu, na kterou se technik zaměří, bude kontrola brzd. Kontroluje se brzdný účinek a rozdíl brzdného účinku na každém kole zvlášť. Dále bude zkontrolována funkce posilovače a chod pedálu brzdy. Zároveň bude také prověřena funkčnost ruční brzdy. Technik se také dále zaměří na stav oken a na propustnost okenních folií, pokud jsou na voze instalovány. Nakonec dojde ke kontrole světel a povinné výbavy vozidla. U povinné výbavy kromě trojúhelníku budou také zkontrolovány žárovky, hever, klíč na kola, výstražná vesta a lékárnička. Určitě je důležité předem zkontrolovat, zda je lékárnička v záruce a odpovídá poslední uvedené normě.
Závěr
Samotná propadlá STK není tedy nic závažného, pokud váš automobil v tu dobu nepoužíváte a nemáte ho zaparkovaný na veřejné komunikaci. V případě, že je automobil technicky v pořádku, nebrání vám nic v tom STK zopakovat a projít kontrolou na další dva roky. Zcela jistě ale zvažte, zda se vám vyplatí riskovat jízdu bez platné STK a způsobit si tak v případě kontroly anebo ještě hůře dopravní nehody nepříjemnosti a potíže, které vás poté budou čekat. Kontrola provozuschopnosti vašeho vozu je velice důležitá nejen pro vaše vlastní bezpečí, ale také pro bezpečí ostatních účastníků silničního provozu, kterým byste v případě, že váš vůz nebude v dobrém technickém stavu mohli způsobit škody nebo zranění.