Zjistěte více o tom jaké bude povinné ručení 2018 a jaké novinky čekají řidiče v tomto nadcházejícím roce. Povinné ručení se neustále mění, mění se také podmínky ať už nehodovosti, tak také výše způsobených škod jak na majetku, tak také na zdraví a životech lidí. Pojišťovny vynakládají neustále větší částky za likvidaci škod způsobených silničním provozem a hrazených ze zákonného pojištění vozidel.
Co nového v roce 2018 můžeme očekávat u povinného ručení?
Hlavní změna, která začne platit v lednu 2018 je znovuzavedení možnosti ČKP vymáhat po majitelích vozidel příspěvky do garančního fondu nepojištěných vozidel. Zdůvodnění tohoto rozhodnutí je takové, že se meziročně mírně zvýšil počet nepojištěných vozidel. Dalším argumentem je, že poctivý řidiči doplácí v cenách svých pojistek za nepoctivé řidiče, tedy platí vyšší pojistné, ze kterého pojišťovny odvádějí vyšší příspěvky právě do zmíněného garančního fondu nepojištěných vozidel.
Vymáhání příspěvků ČKP
Vymáhání příspěvků Českou kanceláří pojistitelů do garančního fondu nepojištěných vozidel bylo zrušeno v lednu 2015 a to hlavně z důvodu velkých nesrovnalostí při samotném vymáhání. V souvislosti se zrušením vymáhání Českou kanceláří pojistitelů, byly navýšeny povinné odvody do garančního fondu samotným pojišťovnám, což v důsledku vedlo ke zdražení povinného ručení. Zda tedy po znovuzavedení možnosti vymáhání Českou kanceláří pojistitelů ceny povinného ručení klesnou nelze odhadovat, jelikož faktorů, které se na cenách povinného ručení podílejí je více.
Co tedy čeká řidiče u povinného ručení v roce 2018 a garančním fondu nepojištěných vozidel?
Nově jak jsme již uvedli, bude opět Česká kancelář pojistitelů vymáhat příspěvky do garančního fondu nepojištěných vozidel a také dále bude z tohoto fondu vyplácet škody způsobené nepojištěnými vozidly. Následně bude vymáhat nepojištěné škody po řidičích, kteří jsou za škodu zodpovědní, a to až do maximální výše 300 tisíc korun. Omezení výše vymáhané škody je novinkou od ledna 2018, kdy je maximální částka omezena právě sumou 300 tisíc korun z důvodu, aby nebyla pro nepojištěné řidiče životně likvidační.
V souvislosti s komplikacemi předešlých let, kdy se příspěvky mnohdy vymáhaly i od lidí, kteří automobil již nevlastnili, nebo jej nepoužívali na veřejné komunikaci a bylo od nich požadováno zaplacení pokuty až za několik let zpětně, byl proces vymáhání příspěvků od nového roku 2018 upraven. Nově má být jednání České kanceláře pojistitelů nejen rychlejší a pružnější, ale především vymáhání příspěvku včetně pokuty má být možné pouze jeden rok zpětně.
K jaké změně v zákoně o povinném ručení v roce 2018 dochází?
Dále dochází k novele zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla 168/1999 Sb. Úprava, kterou zákon o povinném ručení prochází, by měla jednodušeji určit, zda je či není dána povinnost sjednání pojištění odpovědnosti (povinného ručení).
Povinnost mít sjednané povinné ručení musí být dle novely uvedeného zákona splněna po celou dobu, kdy je vozidlo zapsáno v registru silničních vozidel. Výjimku tvoří situace, kdy je vozidlo v registru silničních vozidel zapsáno jako odcizené, vyřazené z provozu, vyvezené do jiného státu nebo zaniklé. Na pozemní komunikaci může provozovat vozidlo pouze ten, jehož povinnost nahradit újmu způsobenou provozem daného vozidla je pojištěna podle tohoto zákona; povinnost pojištění odpovědnosti musí být splněna i v případě ponechání vozidla na pozemní komunikaci.
Povinné ručení 2018 další změny
Další důležitá změna, která nesmí být opomíjená bude od roku 2018 platit následovně:
V případě, že zanikne pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a ve lhůtě maximálně čtrnácti dnů od ukončení povinného pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nebude uzavřeno nové povinné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla týkající se stejného silničního vozidla, bude dané vozidlo vyřazeno z provozu.
Novela zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla tedy velice zpřísní podmínky pro majitele motorových vozidel a jejich povinnosti mít sjednané povinné ručení.
Zdraží povinné ručení v roce 2018?
Zdražení povinného ručení zatím oficiálně není pojišťovnami avizováno. Vzhledem k tomu, že pojišťovny ročně vyřeší více než 250 tisíc případů, ze kterých vyplácejí plnění v rámci povinného ručení. Pojišťovny také ročně vyplácejí škody na zdraví u více než 10 tisíc případů. Náklady na opravy automobilů po škodách se každoročně zvyšují. Je tedy možné, že určité pro pojišťovny rizikové skupiny řidičů může potkat zdražení povinného ručení v roce 2018.
Povinné ručení 2018 očekávaná cena povinného ručení
Průměrná cena povinného ručení byla v roce 2017 2764 Kč. Jedná se však o průměrnou cenu napříč celým trhem povinného ručení, tedy od pojištění motocyklů a přívěsných vozíků, přes osobní automobily až po velká nákladní auta s přívěsem. Pojišťovny mají povinné ručení rozdělené do segmentů rizikovosti a v některých segmentech prodělávají až 40% oproti vybrané částce za povinné ručení. Dá se tedy předpokládat, že tyto rizikové skupiny řidičů budou mít povinné ručení zdražené. Zdražení nejspíše nebude skokové ale jen v minimální přijatelné výši. Pojišťovny jsou kromě cen povinného ručení také orientovány na celkový podíl na pojistném trhu v České republice. Vzhledem ke konkurenci se snaží být cenou pro zákazníka akceptovatelné.
Čím se řídí výpočet ceny povinného ručení?
Pro výpočet cen a rizikovosti klienta pojišťovny do své segmentace zahrnují například věk řidiče, objem motoru pojišťovaného automobilu, výkon motoru automobilu, rok výroby pojišťovaného automobilu, místo bydliště řidiče a také velice důležitý faktor a tím je řidičská praxe řidiče. Jedná se o prozkoumání, kolik nehod a zda vůbec nějaké nehody řidič za svou praxi měl. V případě, že řidič s praxí od roku 2000 neměl žádnou dopravní nehodu, může mít slevu na povinném ručení až 60 % oproti řidiči, který nějakou nehodu způsobil. Tuto praxi přímo reflektují takzvané bonusy a malusy u povinného ručení. Za každé pojistné období bez nehod je řidič přiznán bonus v podobě dodatečné slevy na pojištění. Naopak v případě způsobení pojistné události je řidiči udělen malus, který představuje přirážku na pojistném. Věk řidiče je také důležitým faktorem, který ovlivňuje výslednou cenu povinného ručení, neboť čím mladší řidič, tím je zpravidla pro pojišťovnu rizikovější, a proto je jeho povinné ručení dražší.
Jaké povinné ručení vybírat v roce 2018?
Vzhledem k tomu, že neustále rostou pojišťovnám výdaje za opravy a likvidace škod na povinném ručení, je určitě vhodné zvážit na jaké pojistné limity automobil pojistit. V případě, že způsobíte nehodu více vozů a dojde k úrazu účastníků dopravní nehody, nemusí nejnižší limity povinného ručení postačovat. Také je vhodné se při sjednání povinného ručení seznámit s nabídkou doplňkových připojištění, která se neustále rozšiřují. Každopádně je velice důležité dbát na platnost povinného ručení a mít ho vždy sjednané, jelikož se vám může v krajním případě stát, že váš automobil bude trvale vyřazen v registru motorových vozidel.