Zajisté jste již někdy slyšeli o takzvané ekologické dani pro použitá auta. Nejedná se pouze o velmi stará vozidla, ale především o vozidla, jež nesplňují předem nastavené emisní normy, a proto je možné, že se s tímto poplatkem setkáme i při běžném převodu vozidla. V dnešním článku Vás důkladně seznámíme s tím, kdy je nutné tento poplatek hradit a kdy jste naopak od ekologické daně osvobozeni. Dále vám objasníme, jak se případná ekologická daň při převodu auta zjistí a kde ji následně uhradit.
Co je to ekologická daň při převodu auta?
Ekologická daň při převodu auta je zákonným poplatkem, který se hradí při registraci či při převodu vozidla. Tato daň byla zavedena v roce 2009 novelou zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, kde je v §37e specifikována jako „poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků.“ Ekologická daň se dle tohoto zákona hradí při první registraci použitého vozidla kategorie M1 či N1 v ČR, popřípadě při první opětovné registraci (přeregistraci) tohoto vozidla.
Pro koho je ekologická daň určena?
Poplatek v podobě příslušné výše ekologické daně je určen všem žadatelům o první registraci použitého vozidla, přičemž se to týká pouze vozidel kategorie M1 a N1. Pod těmito kategoriemi si lze představit dvoustopá osobní či užitková vozidla, která jsou o hmotnosti do 3,5 tuny. V případě, že je dané vozidlo již registrováno a jeho vlastník žádá o převod vozidla, hradí se opět tento poplatek, avšak pouze při první takové přeregistraci. Zákon v tomto ohledu též jasně neuvádí, zdali povinnost uhrazení tohoto poplatku spadá při prodeji vozidla na kupujícího či prodávajícího. Je však v praxi běžné, že je ekologická daň při převodu auta hrazena kupujícím.
TIP: V případě nákupu vozidla patří též mezi běžné povinnosti kupujícího sjednání platného povinného ručení. Tento proces se mnohým řidičům zdá jako zdlouhavý a komplikovaný, avšak s pomocí naší online kalkulačky povinného ručení si budete moci toto povinné pojištění sjednat i z pohodlí domova. Nejen, že si během chvilky srovnáte všechny ceny pojištění na českém trhu, ale zároveň vše budete moci uhradit online a s pomocí pár kliků své auto pojistit během několika minut.
Kdo ekologickou daň ze zákona hradit nemusí?
Od povinnosti hradit ekologickou daň při registraci či převodu vozidla jsou dle zákona osvobozeni žadatelé, jež jsou těžce tělesně postižení, dále žadatelé, jež jsou držiteli průkazu ZTP či ZTP-P. Stejně tak nemusí být ekologická daň při převodu auta hrazena těmi žadateli, kteří vozidlo v České republice převádí z důvodu nabytí a následného vypořádání dědictví, popřípadě z důvodu zániku společného jmění manželství. Pokud však byl žadatel z těchto důvodů od ekologické daně osvobozen, bude ji nicméně stejně muset uhradit při příští přeregistraci daného vozidla.
Ekologická daň a její výše
Výše ekologické daně závisí na splnění takzvaných mezních hodnot, jež byly určeny právními předpisy Evropské Unie. Jedná se o hodnoty emisí ve výfukových plynech v použitých vozidlech, které mají být registrovány či přeregistrovány. V případě, že vozidlo splňuje mezní hodnoty emisí EURO 2, příslušná ekologická daň bude činit 3000 Kč. U mezních hodnoto emisí EURO 1, je tato daň stanovena ve výši 5000 Kč. V případě nesplnění hodnot EURO 2 či EURO 1, tedy při vyšších mezních hodnotách emisí, bude ekologická daň činit 10 000 Kč. V takovém případě je zpravidla velmi nevýhodné vozidlo převádět a vyplatí se spíše jej nechat ekologicky zlikvidovat.
Kdy se ekologická daň nehradí
V případě motorových vozidel, která splňují alespoň mezní hodnoty emisí EURO 3, se ekologická daň při převodu či při registraci nehradí. Stejně tak to platí pro historická vozidla a vozidla, jež jsou v registru silničních vozidel zapsána a pro které je vydáván „Doklad o uznání testování silničního vozidla na historickou původnost.“ Kromě vozidel splňujících emisní normu EURO 3, nehradí ekologickou daň tedy taktéž žadatelé s vozidly s normami EURO 4 a EURO 5.
Kde najdu údaj o mezních hodnotách emisí mého vozidla?
Údaj o emisním limitu vašeho vozidla naleznete ve velkém technickém průkaze (TP), a to v kolonce č. 16 pod „Směrnice EHS/ES č.“, nebo v kolonce „Emise“, popřípadě pod „V.9 EHS/ES č.“ Dle zapsaného označení emisních limitů poté zjistíte takzvanou normu EURO 1 – EURO 5.
Převodní tabulka pro ekologickou daň
Pro větší přehlednost jsme pro vás sestavili převodní tabulku, s pomocí které snadno zjistíte, do které EURO normy spadáte a jakou výši ekologické daně tedy budete muset uhradit.
- EURO 0 (ekologická daň ve výši 10 000 Kč): R 15.02, R 15.03, R 15.04, R 83.00, R 83.01 B/C, 89/458. Dále dle EHS/ES do této skupiny patří: 70/220, 77/102, 74/290, 78/665, 83/351, 88/436, 89/458, 89/491, 89/458, 15R00, 15R0115 R00, 15 R01, 15 R02, 15 R03, 15 R04, 83 R00 A, 83 R00 B
- EURO 1 (ekologická daň ve výši 5000 Kč): R 83.02 B/C, 91/441, 93/59, 94/12 (u N1 M1 při maximální hmotnosti nad 2,5 tuny)
- EURO 2 (ekologická daň ve výši 3000 Kč): R 83–03 B/C, R 83–04 B/C, 94/12, 96/44, 96/69, 98/77
- EURO 3 (bez ekologické daně): R 83.05A, 98/69A, 1999/102A, 2001/1A, 2001/100A, 2002/80A, 2003/76A, 2006/96A
Co když ve velkém technickém průkaze nic uvedené nemám?
V případě, že ve velkém technickém průkaze chybí označení emisního limitu vašeho vozidla, zpravidla platí, že vozidlo nesplňuje žádnou z daných emisních norem a podléhá tedy ekologické dani ve výši 10 000 Kč.
Kde se ekologická daň hradí?
Poplatek v podobě ekologické daně hradí žadatel o registraci či převod vozidla na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Tento obecní úřad, jenž provádí registraci či přeregistraci vozidla, má povinnost vydat o zaplacení ekologické daně osvědčující doklad. V tomto ohledu si pečlivě zkontrolujte, zdali je na vydaném dokladu uvedeno VIN vozidla (identifikační číslo), popřípadě číslo karoserie či podvozku. Tento doklad slouží jako oficiální potvrzení o zaplacení ekologické daně žadatelem.
Plánované změny u ekologické daně
V nynější době jednají zákonodárci o vhodném způsobu odstranění starých aut z pozemních komunikací. Mezi možnými řešeními, na nimiž se hojně diskutuje, patří i uvalení ekologické daně na vozidla splňující emisní normu EURO 3, přičemž zde by se nejspíše hradil poplatek ve výši 3000 Kč. Vozidla splňující normu EURO 2 by tak byla zpoplatněna ve výši 5000 Kč, a vozidla s normou EURO 1 dokonce ve výši 10 000 Kč (stejně jako u EURO 0). Druhou variantou, která též může nastat, je zpoplatnění vozidel s normou EURO 3 ve výši 1500 Kč, EURO 2 ve výši 3500 Kč, EURO 1 ve výši 8500 Kč a EURO 0 rovněž ve výši 8500 Kč.